خلاصة:
بازاریابی کارآفرینانه توسط افرادی شکل میگیرد که چارچوبهای سنتی بازاریابی را متناسب با وضعیت خاص شرکت خود تطبیق میدهند و بواسطه محدودیت منابع در آغاز فعالیت و در ادامه در مراحل گوناگون عمر کسب و کار خود، آمیخته بازاریابی ویژهای را به کار میبندند و لذا آمیخته بازاریابی سنتی پاسخگوی آنها نخواهد بود. هدف از انجام پژوهش حاضر ارائه الگوی آمیخته بازاریابی کارآفرینانه در هر یک از مراحل عمر استارتآپهای الکترونیکی در ایران و پاسخگویی به چالش فوق است. پژوهش حاضر در قالب فلسفه پدیدارشناسی به عنوان یکی از سنتهای رایج عقلانی روشهای کیفی که به عنوان یک روش تحقیق در زمینه کارآفرینی، مطرح میباشد، انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش کارآفرینان ایرانی فعال در حوزه استارت آپهای الکترونیکی هستند. با توجه به نیاز به وجود چند ویژگی ضروری در میان اعضای نمونه، از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شده است. روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش مصاحبه عمیق بوده و تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز توسط روش هفت مرحلهای کلایزی صورت گرفته است. با توجه به نتایج پژوهش در رابطه با چگونگی الگوی آمیخته بازاریابی کارآفرینانه، مشاهده گردید که در مرحله جنینی، کودکی، رشد و بلوغ چهار مقوله محصول، قیمتگذاری، ترویج و تکنولوژی با مفاهیم متغیری شکل دهنده مضمون آمیخته بازاریابی هستند.
Entrepreneurial marketing is formed by people who
adapt traditional marketing frameworks to the
specific situation of their company and due to
limited resources at the beginning of the activity
and then at different stages of their business life, a
special marketing mix. And therefore the traditional
marketing mix will not work for them. The purpose
of this study is to provide a mixed model of
entrepreneurial marketing in each stage of the life
of electronic startups in Iran and meet the above
challenge. The present study has been conducted in
the form of phenomenological philosophy as one of
the common rational traditions of qualitative
methods, which is considered as a research method
in the field of entrepreneurship. The statistical
population of this study is Iranian entrepreneurs
active in the field of electronic startups. Due to the
need for some essential features among the sample
members, purposive sampling method has been
used. The method of data collection in this study
was in-depth interview and data analysis was
performed by the seven-step method of Klaizi.
According to the research results on how the
entrepreneurial marketing mix pattern is, it was
observed that in the embryonic stage, childhood,
growth and maturity, the four categories of product,
pricing, promotion and technology with variable
concepts form the theme of the marketing mix.