خلاصة:
نياز امروز به محصولات نفتي و كاربردهاي مختلف آنها در زمينه هاي گوناگون و پتانسيل كشور ما در اين زمينه سبب شده است كه ايران، سرمايه گذاري قابل توجهي در اين زمينه داشته و استراتژي دولت جمهوري اسلامي ايران در صنعت نفت و گاز در جهت نيل به خودكفايي و بومي سازي اين صنعت مي باشد.
هدف پژوهش حاضر بررسي نقش مديريت دانش بر يادگيري تكنولوژيك با در نظر گرفتن متغير ميانجي فعاليت هاي تحقيق و توسعه بوده كه در يكي از سازمان هاي فعال در حوزه نفت و گاز، انجام شده است.
به اين منظور بر اساس مطالعات نظري و پيشينه، مدل تحقيق ارائه شده و بر اساس اين مدل، سه فرضيه تدوين گرديده است. براي جمع آوري داده به منظور آزمون فرضيات تحقيق، از پرسشنامه استفاده شده كه روايي و پايايي آن تاييد گرديده است. جامعه آماري تحقيق، شامل مديران و كارشناسان شركت مورد مطالعه بوده كه تعداد آن ها بالغ بر 100 نفر مي باشد . با توجه به عدم نرمال بودن توزيع داده ها، از نرم افزار اسمارت پي ال اس براي آزمون فرض استفاده شد كه با توجه به خروجي هاي نرم افزار، مديريت دانش بر فعاليت هاي تحقيق و توسعه، فعاليت هاي تحقيق و توسعه بر يادگيري تكنولوژيك و مديريت دانش بر يادگيري تكنولوژيك موثر مي باشد و بر اين اساس به منظور پياده سازي مناسب تر يادگيري تكنولوژيك يايد به خلق، به اشتراك گذاري و كاربرد دانش و تجربه اي كه در سازمان وجود دارد، توجه اساسي نمود.
today's need for oil products and their various applications in various fields and our country's potential in this field has caused iran to have significant investment in this field and the strategy of the government of the islamic republic of iran in the oil and gas industry to achieve self-sufficiency. and localization of this industry.
the purpose of this study was to investigate the role of knowledge management on technological learning by considering the mediating variable of research and development activities that has been done in one of the organizations active in the field of oil and gas.
for this purpose, based on theoretical studies and background, a research model has been presented and based on this model, three hypotheses have been developed. a questionnaire was used to collect data to test the research hypotheses and its validity and reliability were confirmed. the statistical population of the study includes managers and experts of the company under study, whose number is over 100 people. due to the abnormality of data distribution, smart pls software was used to test the hypothesis that according to the software outputs, knowledge management on research and development activities, research and development activities on technological learning and management knowledge is effective on technological learning and therefore in order to better implement technological learning, we must pay special attention to the creation, sharing and application of knowledge and experience that exists in the organization.