خلاصة:
با توجه به پیچیدگی تنظیم بودجه و توزیع اعتبارات در سازمانهای دولتی، استفاده از مدلهای جدید و کارا اهمیت ویژهای یافته و لذا این پژوهش به بررسی وضعیت موجود منابع مالی آموزش و پرورش کرج و ارائه راهکارهای نوین تامین منابع مالی میپردازد تا بتواند از این طریق راهکارهای نوینی جهت تامین منابع مالی آموزش و پروش ارائه دهد. برای این منظور اطلاعات لازم از وضعیت بودجه آموزش و پرورش همراه با وضعیت فعلی آموزش و پرورش شهر کرج گردآوری شد و سرانجام راههای نوین جهت تامین محلی مالی آموزش وپرورش ایران پیشنهاد گردید. در رابطه با سیاستهایی که نظام آموزشوپرورش کرج برای تامین مالی دنبال میکند معمولا به چهار موضوع توجه میشود اولویتبندی خدمات آموزشی، روشهای تامین مالی، کارایی و برابری این خدمات. و راهکارهای نوین تامین منابع مالی نیز دردو بخش جداگانه ارائه میگردند بخش اول راه حل های مربوط به راههای تامین منابع مالی و بخش دوم مربوط به تامین هزینهها از طریق مالیات ها و عوارضها
ملخص الجهاز:
استاديار، گروه علوم تربيتي، واحد کرج ، دانشگاه آزاد اسلامي، کرج ، ايران چکيده با توجه به پيچيدگي تنظيم بودجه و توزيع اعتبارات در سازمان هاي دولتي، استفاده از مدل هاي جديد و کارا اهميت ويژه اي يافته و لذا اين پژوهش به بررسي وضعيت موجود منابع مالي آموزش و پرورش کرج و ارائه راهکارهاي نوين تامين منابع مالي ميپردازد تا بتواند از اين طريق راهکارهاي نويني جهت تامين منابع مالي آموزش و پروش ارائه دهد.
با توجه به رشد بالاي جمعيت کشور، جمعيت دانش آموزي جامعه به مرز ٢٠ ميليون نفر رسيده است تامين نيازهاي آموزشي و پرورشي اين جمعيت بودجه هنگفتي را ميطلبد که به تنهايي از عهده دولت بر نمي آيد لذا برآورده نمودن امکانات جهت آموزش مطلوب اين جمعيت عظيم ، تامين منابع مالي مورد نياز آموزش و پرورش هزينه هاي موجود را ضروري ساخته است .
نتايج حاصل از انجام اين تحقيق ميتواند مسئولين آموزش وپرورش و برنامه ريزان امور آموزش و پرورش و مديران مدارس ( ابتدايي، راهنمايي و متوسطه ) شهر کرج و ساير مناطق کشور را ياري دهد تا از اين طريق با دستيابي به راهکارهايي براي تامين منابع مالي مورد نياز آموزش وپرورش ، بخشي از بودجه هنگفت مورد 1.
Posey-Maddox ٢٠٧ نياز را تامين نمايند و به علاوه راهکارهايي عملي نيز براي استفاده بهينه از منابع محدود موجود در هنگام هزينه نمودن آنها بر اساس اولويت و تقدم ها در رسيدن به اهداف تعليم و تربيت پويا در اختيار مسئولين آموزش وپرورش و مديران مدارس قرار ميدهد.