خلاصة:
تحقیق حاضر، از نوع روش نیمهتجربی با یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل و استفاده از پیشآزمون و پسآزمون و از نظر هدف کاربردی است. جامعة آماری تحقیق حاضر، کلیة دانشآموزان دختر متوسطة دوم پایة دهم در درس ریاضی در مدارس دولتی شهرستان بوشهر که تعداد آنها بر اساس سالنامة آماری سال 1396 تعداد 1178 نفر است. به جهت کثرت جامعه آماری از این بین تعداد 280 نفر از این دانشآموزان را در یک منطقه از شهرستان بوشهر را به عنوان جامعة آماری در نظر گرفته شد. روش نمونهگیری در این تحقیق به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای است که پس از برگزاری آزمون ورودی 80 نفر از این دانشآموزان که همگی در درس ریاضی در یک سطح بودند، به دلیل همسانی و همگنی نمونة آماری، به عنوان نمونة تحقیق انتخاب شدند. سپس، به صورت تصادفی در چهار کلاس 20 نفره در قالب گروههای آزمایش و شاهد گمارده شدند. ابزار گردآوری دادهها در تحقیق حاضر دو پرسشنامة محققساخته سطوح بالای یادگیری و انگیزش در درس ریاضی و برگزاری آزمون پیشآزمون و پسآزمون ریاضی در قبل و بعد از اجرای دورة سنجش عملکردی است. برای تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوریشده، از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد نتایج پژوهش نشان داد اجرای سنجش عملکردی بر سطوح بالای یادگیری و انگیزش در درس ریاضی دانشآموزان دختر متوسطة دوم پایة دهم مدارس دولتی شهرستان بوشهر مؤثر است.
The present study is a semi-experimental study with two controls and experimental groups and a pretest-posttest design. The statistical population includes all 10th grade female students in the math lesson of the public schools of Bushehr; there were as many as 1178 students in the statistical yearbook of 2017-2018. Given the high number of the statistical population, as many as 280 students from one district of Bushehr were selected as the statistical population. The sampling method multistage clustered. After holding the entrance exam, as many as 80 students being at the same level in math (for achieving the homogeneity of the statistical sample) were randomly selected as the research samples. The data collection tools of the present study include two researchers-made questionnaires of high levels of learning and motivation in math lesson as well as holding pretest and posttest of math both before and after implementing functional assessment. Analysis of covariance was used for analyzing the collected data. The results of the present study indicate that implementing functional assessment has been effective on high levels of learning and motivation in the math lesson among 10th grade female students of public schools in Bushehr.
ملخص الجهاز:
براي تجزيه و تحليل داده هاي جمعآوريشده ، از آزمون تحليل کوواريانس استفاده شد نتايج پژوهش نشان داد اجراي سنجش عملکردي بر سطوح بالاي يادگيري و انگيزش در درس رياضي دانش آموزان دختر متوسطۀ دوم پايۀ دهم مدارس دولتي شهرستان بوشهر مؤثر است .
با توجه به آنچه گذشت ، پژوهش حاضر به دنبال پاسخ به اين سوال است که آيا اجراي سنجش عملکردي بر سطوح بالاي يادگيري و انگيزش در درس رياضي تأثيرگذار است ؟ در بررسي پيشينۀ مطالعات انجام گرفته در حوزة موضوعي پژوهش حاضر، نقيزاده و سعادتمند (١٣٩٦) نشان دادند معلمان اساسا براي سنجش دانش آموزانشان ، از امتحانات کتبي استفاده ميکنند.
روش اول در اجراي سنجش عملکردي بر سطوح بالاي يادگيري با استفاده از امتحان درس رياضي دانش آموزان دختر متوسطۀ دوم پايۀ دهم شهرستان بوشهر به شرح زير انجام گرفت : ابتدا، بررسي فرض همگني واريانس هاي متغيرهاي پژوهشي (آزمون لوين ) اجرا شد.
145- 167 Online ISSN: 2645-8098 Effectiveness of Favorable Academic Social Behaviors Training on the Academic Engagement and Buoyancy of Secondary High School Male Students Amir Hooshang Mollahoseini1, Mohammad Ali Nadei2, Ilnaz Sajadian3 1.
Assistant Professor, Department of Psychology, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran (Received: July 22, 2020; Accepted: November 24, 2020) Abstract The present study was conducted with the purpose of investigating the effectiveness of favorable academic social behaviors training on the academic engagement and buoyancy of secondary high school male students.