خلاصة:
مفهوم سوادِ خواندن یکی از اهداف مهم پژوهش های تربیتی است که بواسطه آن دانش آموزان در طی دوران آموزشی، متون درسی را ادارک کرده و می فهمند. زبان شناس و فیلسوفِ معروف؛ لیکاف و جانسون رویکردی زبانشناسانه در علوم شناختی دارند که به "معنی" در زبان اهمیَت می دهند و از رویکرد چامسکی که به شناخت زبان نحوی می پردازد مجزا است. لیکاف و جانسون استعاره های مفهومی را مهمترین امر برای شناخت انسان نسبت به جهان بر می شمارند. استعاره های مفهومی یعنی فهمیدن یک ایده یا حوزه مفهوم انتزاعی بر اساس ایده یا موضوع دیگری که مفهومی عینی دارد. مبنی به اهمیت استعاره های مفهومی در شناخت و درک مفهومِ دانش آموزان، این مقاله استعاره های مفهومیِ جهت دار زمان در مکان درس فارسی ابتدائی را در نظر گرفته است و با روش تحلیل مفهوم با رویکرد زبانشناسی لیکاف و با تحلیلی زبانشناسانه و فلسفی به مفهوم استعاره در درس فارسی می پردازد. نتیجه بررسی و پژوهش نشان می دهد متون کتاب فارسی به تعداد لازم استعارات مفهومی برای آموزش دارد اما آموزش ویژه در این خصوص صورت نگرفته است. بنابراین لازم می آید برای درک بهتر مفاهیم و شناخت جهانِ اطراف دانش آموز، برنامه و رویکرد مناسبی نسبت به "آموزش معنی " در نظر گرفته شود.
The concept of reading literacy is one of the important goals of educational research through which students perceive and understand textbooks during the educational period. Famous linguist and philosopher; Lakoff and Johnson have a linguistic approach to the cognitive sciences that emphasizes "meaning" in language and is distinct from Chomsky's approach to syntactic language. Lakoff and Johnson consider conceptual metaphors to be the most important thing for man to know about the world. Conceptual metaphors are the understanding of an idea or field of abstract concept based on another idea or subject that has an objective meaning. Based on the importance of conceptual metaphors in recognizing and understanding the concept of students, this article considers the conceptual metaphors of time-oriented in the place of elementary Persian lessons and with the method of concept analysis with Lakoff linguistic approach and linguistic and philosophical analysis of the concept of metaphor. The results of research show that the texts of Persian books have the necessary number of conceptual metaphors for education, but no special education has been done in this regard. Therefore, in order to better understand the concepts and cognition of the world around the student, it is necessary to consider an appropriate program and approach to "teaching meaning".