خلاصة:
هدف از انجام پژوهش حاضر مدل یابی تأثیر "واقعنمایی محتوای آموزشی دروس کارگاهی رشته معماری داخلی مبتنی بر استانداردهای پداگوژی" از طریق متغیرهای میانجی "نظارت و راهبری هنرآموز"، "قابلیت تمرین و تکرار" ،"ارزشیابی" و "تناسب با توانمندیهای هنرجو" بر "ایجاد فرصتها و تجارب یادگیری" است. روش انجام آن توصیفی، همبستگی از نوع مدل یابی روابط علی است. جامعه آماری آن تمامی هنرآموزان رشته معماری داخلی سراسر کشور هستند که در سال تحصیلی 1400-1399 حداقل دریکی از پایههای دهم ، یازدهم و یا دوازدهم، دروس کارگاهی این رشته را تدریس میکنند و به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی 326 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مورداستفاده در این پژوهش، پرسشنامه محقق ساخت است. ارزیابی مدل با روش تحلیل مسیر انجام گرفت. یافتهها نشان داد که مدل پیشنهادی از برازش خوبی برخوردار است. (580/0RMSEA=، 998/0GFI=، 999/0IFI= ،09/2 x2=،05/0P-value<) و بهطورکلی تمام مسیرهای مستقیم معنادار هستند (05/0P<). همچنین تمامی مسیرهای غیرمستقیم واقعنمایی محتوای آموزشی مبتنی بر استانداردهای پداگوژی از طریق متغیرهای میانجی تناسب با توانمندیهای هنرجو، ارزشیابی، قابلیت تمرین و تکرار و نظارت و راهبری هنرآموز بر فرصتها و تجارب یادگیری معنادار بود. نتایج دلالت بر آن دارد که مدل ارائهشده میتواند الگویی مناسب برای طراحی محیط شبیهسازی رایانهای در دروس کارگاهی رشته معماری داخلی باشد.
The purpose of this study was modeling effect of realization of the educational content of interior architecture workshop courses on create opportunities and learning experience through the intermediate variables teacher monitoring and guidance, ability to practice and repeat, evaluation, and proportion to student's abilities. The method descriptive correlational modeling of casual relationships. The research population consisted of teachers who teach one of the workshop coursers in the field in at least one of the tenth, eleventh or twelfth grades of in interior architecture at the academic year of 2020-2021. From this population, 326 teacher were selected as the research sample through cluster sampling method. In this study a researcher- made questionnaire were used as the research instrument. Evaluation of proposed model path analysis was done. Finding showed that all the direct paths were significant (p<0/05). The proposed model had an acceptable fitness to the data (RMSA=0/580, GFI=0/998, IFI=0/999, x2=2/09, P-value<0/05). Also, the direct path of realization of educational content based on pedagogical standards on create opportunities and learning experience through the teacher monitoring and guidance, ability to practice and repeat, evaluation, and proportion to student's abilities were significant. The results of this research indicate that the proposed model can be used as a suitable model for designing a computer simulation environment in workshop courses in the field of interior architecture.