خلاصة:
سابقه و هدف : درگیر کردن دانش آموزان در فرایند بازگشایی مدارس مهم است ، دانش آموزان در
خصوص شکل دادن فرهنگ مدرسه ، ارزش ها و هنجارهای جدید بسیار مهم هستند. به ویژه دانش آموزانی
که سنشان بیشتر است به حفظ فاصله با دیگران توجه بیشتری دارند.
مواد و روش ها:. مطالعه حاضر از نوع توصیفی تحلیلی ١است و پس از بررسی مفاهیم با ارائه نتایج به
پیشنهادات کاربردی پرداخته شده است . روش تحقیق حاضر توصیفی و روش گردآوری اطلاعات آن ،
کتابخانه ای است . بدین صورت که از منابع کتابخانه ای نظیر: کتاب ، مقاله ، منابع خارجی و ... و آموخته های
محقق استفاده شده است .
یافته ها: از نظر این پژوهش آموزش از راه دور و یادگیری مجازی یکی از اولویت های اصلی پیشروی
وزارت آموزش وپرورش در سال تحصیلی آتی است ، تهیه تبلت یا گوشی هوشمند و ابزارهای دیجیتالی
برای دانش آموزان مناطق محروم باید دغدغه اصلی سیاستگذاران آموزشی و دولت باشد.
نتیجه گیری: از مباحث ایراد شده نتیجه گرفته میشود که در پساکرونا آموزش وپرورش ایران و جهان در
همه ارکان و سطوح خود نیازمند بازنگری اساسی در سیاست های آموزشی ذیل عنوان آموزش مجازی با
رویکرد تلفیقی (آموزش چهره به چهره +آموزش برخط ) است .
ملخص الجهاز:
يافته ها: از نظر اين پژوهش آموزش از راه دور و يادگيري مجازي يکي از اولويت هاي اصلي پيشروي وزارت آموزش وپرورش در سال تحصيلي آتي است ، تهيه تبلت يا گوشي هوشمند و ابزارهاي ديجيتالي براي دانش آموزان مناطق محروم بايد دغدغه اصلي سياستگذاران آموزشي و دولت باشد.
ضرورت دارد به صورت ماهانه نظرسنجي دقيق از همه ذينفعان آموزش وپرورش ازجمله معلمان ، دانش آموزان و والدين در خصوص نحوه بازگشايي مدارس در سال تحصيلي، سامانه شاد، توسعه مشارکت اوليا در آموزش استفاده درست از ماسک به فرزندانشان و ديگر مسائل مهم مرتبط با بحران کرونا، صورت گيرد.
در اين زمينه علاوه بر توليد محتوا براي يادگيري از راه دور، آموزش معلمان در استفاده از فناوريهاي جديد از طريق دوره هاي آنلاين و تهيه ابزار ديجيتالي براي دانش آموزان نيازمند انجام شده است .
در دوران تعطيلي مدارس و آموزش از راه دور، بستر آنلاين با منابع آموزشي براي معلمان و دانش آموزان خدمات آموزش الکترونيکي را ارائه داده اند.
برنامه آموزش هاي الکترونيکي کشورهاي اروپايي در در واکنش به بحران - کوويد ١٩ با پايين آمدن تدريجي ميزان ابتلا به کرونا و توسعۀ دانش و تجربۀ مواجهه و مقابله با تبعات اين بيماري، در حال حاضر بسياري از کشورهاي اروپايي به سوي بازگشايي اماکن عمومي و آموزشي و عاديسازي امور، گام برميدارند.
تهيه مواد آموزشي و توليد محتوي بر عهده مدارس و معلمان است که به صورت ديجيتال در اختيار آنها قرار ميگيرد و براي کساني که اين امکانات را ندارد به شيوه هاي ديگر تأمين محتوي درسي صورت ميگيرد و بدين ترتيب از شمول يادگيري اطمينان حاصل ميشود.