خلاصة:
This study aimed to examine the relationships between attachment styles and academic resilience dimensions in students mediated by identity styles. The statistical population of this study was all high school students in Marvdasht (Iran) in 2020. Multi-stage cluster random sampling method was used to select the sample. In this way, 3 girls and 3 boys schools were selected from Marvdasht high schools and then 3 classes were randomly selected from each school. All students in the selected classes (356) completed the questionnaires. The Samuels Academic Resilience Inventory (ARI), Collins Revised Adult Attachment Scale, and Berzonsky Identity Style Inventory were used to collect data. Structural equation modeling was used to test the research hypotheses. According to the results, the tested model had good fit indices. Also, results indicated that attachment styles are related to academic resilience both directly and through identity styles. Overall, the results confirm the role of attachment styles and identity styles in dealing with academic and emotional challenges in school and provide the insight needed to create academic resilience in learners for school counselors.
هدف از پژوهش ازمون نقش میانجی گری سبک های پردازش هویت در رابطه بین مولفه های سبک دلبستگی و ابعاد تاب اوری تحصیلی بود. جامعه اماری این پژوهش را همه ی دانش اموزان دختر و پسر دوره متوسطه اول شهرستان مرودشت را تشکیل دادند که در سال تحصیلی 1399- 1398مشغول به تحصیل بودند. برای تعیین حجم نمونه از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای استفاده شد. بدین صورت که از مدارس متوسطه اول شهر مرودشت به تصادف 3 مدرسه دخترانه و 3 مدرسه پسرانه انتخاب و سپس از هر مدرسه 3 کلاس و به تمامی دانش اموزان حاضر ان کلاس ها به تعداد (357) در روز اجرا، پرسشنامه ارایه گردید.. ابزار سنجش شامل پرسشنامه تاب اوری تحصیلی سامویلز ، پرسشنامه سبک های دلبستگی بزرگسالان کالینزورید ، و پرسشنامه سبک های هویت برزونسکی بوده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها در سطح امار توصیفی از میانگین و انحراف معیار استفاده و در سطح امار استنباطی از روش ساختاری استفاده شد . یافته ها گویای این بود که سبک های پردازش هویت نقش میانجی گری معناداری از طریق روابط متغیرهای برون زاد سبک دلبستگی یعنی عامل نزدیکی، عامل اضطرابی و عامل وابستگی با تاب اوری تحصیلی ایفا می کند.