خلاصة:
هدف پژوهش حاضر تعیین عوامل موثر بر آسیب پذیری روحی و روانی در معلمان مدارس مقطع متوسطه دوره اول، منطقه 20 شهر تهران بوده است. جامعه هدف در این تحقیق معلمین مدارس مقطع متوسطه دوره اول ، منطقه 20 شهر تهران(مرکز شهر) که تعداد آنها 248 نفر بوده و که در راستای هدف پژوهش تعداد 144 نفر ، از روش نمونه گیری بهصورت تصادفی طبقه ای با انتساب متناسب(با استفاده از فرمول کوکران) انتخاب شدند. پژوهش حاضر از نوع بنیادین و روش تحقیق توصیفی و از نوع علی-مقایسه ای بوده است. ابزار جمع آوری اطلاعات،پرسشنامه بوده است که ازپرسشنامه فشار روانی-شغلی معلمان ایران(1388)ساخته دکتر"ماریا(مریم)آگیلار وفایی استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده از آمار توصیفی و استنباطی همچون آزمونهای خطای استاندارد نسبت ها ، مقایسه میانگینها، از,آزمون t و آزمون f فیشر به کمک نرم افزار spss نسخه 23 استفاده شده است. نتایج نشان میدهد حوزه عوامل موثر بر فشار روحی و روانی ناشی از دانش آموزان(20/30) , حوزه عوامل موثر ناشی از ضعف توانایی های مهارتی شغل معلمی( 27/21 ),حوزه عوامل موثر ناشی از مدیران و مسئولان (12/29), حوزه عوامل موثر ناشی از فرایندهای سازمان(47/19) , حوزه عوامل موثر بر فشار روحی و روانی ناشی از وضعیت فیزیکی و موقعیت محیط کار(09/32),حوزه عوامل موثر ناشی از همکاران (77/21) در سطح اطمینان 95% میتوان گفت مقدار تفاوتهای آنها معنادار است و همچنین در پرسشنامه آسیب پذیری روانی-شغلی: عوامل موثر ناشی از وضعیت فیزیکی و موقعیت محیط کار و عوامل موثر ناشی از مدیران و مسئولان به ترتیب بیشترین رویدادهای تاثیرگذار می باشند(دامنه تغییر آنها بالای 50 است) همچنین میانگین سوالات عوامل موثر ناشی از فرایندهای سازمان و عوامل موثر ناشی از همکاران نیز بیانگر این موضوع با درجه کمتر می باشد.
a
ملخص الجهاز:
در اين زمينه ٧ سؤال را طبق جدول زير مورد بررسي قرار خواهيم داد: (به تصویر صفحه مراجعه شود) از (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به نتايج جدول مي توان گفت که از نظر نمونه آماري يعني ١١٤معلمان متوسطه اول منطقه ٢٠ تهران سوالات ١ تا ٧ از از عوامل موثر بر فشار روحي و رواني ناشي از دانش آموزان در مولفه هاي پرسشنامه آسيب پذيري رواني-شغلي معلمان ميباشد و مقدار تفاوتها در اين سوالات معنادر است (معنادر بودن مقادير در جدول طبق آزمون t و نمره برش سوالات ).
در اين زمينه ٥ سؤال را طبق جدول زير مورد بررسي قرار خواهيم داد (دامنه نمرات ٠ الي ٢٥) : (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به نتايج جدول مي توان گفت که از نظر نمونه آماري يعني ١١٤معلمان متوسطه اول منطقه ٢٠ تهران سوالات ٨ تا ١٢ (به جز سوال ١١ يعني عدم علاقه به رشته تدريس ) از عوامل موثر ناشي از ضعف توانايي هاي مهارتي شغل معلمي در مولفه هاي پرسشنامه آسيب پذيري رواني-شغلي معلمان مي باشد و مقدار تفاوتها در اين سوالات معنادار است (معنادر بودن مقادير در جدول طبق آزمون t و نمره برش سوالات ).