خلاصة:
هدف از این مقاله ، شناسایی عوامل موثر بر تجربه مشتری در خرید آنلاین از طریق موبایل اپلیکیشن های
فروشگاهی و مدل سازی ارتباطات درونی آن ها است . در این راستا ابتدا بر مبنای شاخص های
شناساییشده در مدل نظری تجربه مشتری در موبایل اپلیکیشن های فروشگاهی تلاش شد تا با
بهره گیری از روش دلفی با مشارکت خبرگان ، غربالگری و نهاییسازی شاخص های شناساییشده
صورت پذیرد. بهره گیری از روش دلفی در سه مرحله منجر به حذف ٢١ شاخص گردید. در ادامه با
استفاده از روش مدل سازی ساختاری تفسیری ١، مدل استخراجی ارزیابی و عوامل سطح بندی شدند.
درنهایت با بهره گیری از تحلیل میک مک ٢ قدرت نفوذ و میزان وابستگی عوامل تحلیل گردید. بر اساس
خروجی این پژوهش ، تاثیرگذارترین شاخص در ایجاد تجربه مشتری در خرید از طریق موبایل
اپلیکیشن های فروشگاهی ، قابلیت های دستگاه تلفن همراه است . این شاخص که خود را در سایز صفحه
گوشی ، نوع سیستم عامل تلفن همراه و بهره گیری از قابلیت هایی همچون سیستم موقعیت جغرافیایی
منعکس می کند در شرایطی بیشترین تاثیر را بر تجربه خرید آنلاین می گذارد که تصمیم گیری در
خصوص آن خارج از کنترل طراحان موبایل اپلیکیشن ها و مالکین خرده فروشی ها است . همچنین
مشخص شد که ابعاد اصلی موثر بر تجربه مشتری در ٦ سطح تعریف می شوند که بر یکدیگر اثرگذارند.
این پژوهش توانست درباره عوامل موثر بر تجربه مشتری در صنعت خرده فروشی و بخصوص فروش
در بستر موبایل اپلیکیشن های فروشگاهی ، دید جامع تری ایجاد کند.
ملخص الجهاز:
بر اساس خروجی این پژوهش ، تأثیرگذارترین شاخص در ایجاد تجربه مشتری در خرید از طریق موبایل اپلیکیشن های فروشگاهی ، قابلیت های دستگاه تلفن همراه است .
این شاخص که خود را در سایز صفحه گوشی ، نوع سیستم عامل تلفن همراه و بهره گیری از قابلیت هایی همچون سیستم موقعیت جغرافیایی منعکس می کند در شرایطی بیشترین تأثیر را بر تجربه خرید آنلاین می گذارد که تصمیم گیری در خصوص آن خارج از کنترل طراحان موبایل اپلیکیشن ها و مالکین خرده فروشی ها است .
در ادامه به منظور تعیین روابط محتوایی میان شاخص های شناساییشده و آزمون الگوی استخراجی از روش مدل سازی ساختاری تفسیری استفاده و ارتباط میان عوامل سازنده تجربه مشتری در موبایل اپلیکیشن های فروشگاهی به همراه سطوح آن مشخص و با بهره گیری از تحلیل میک مک قدرت نفوذ (تأثیرگذاری ) و میزان وابستگی (تأثیرپذیری ) عوامل تحلیل گردید.
هدف اصلی این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر بر تجربه مشتری در موبایل اپلیکیشن های فروشگاهی و مدل سازی ارتباطات درونی آن ها بوده است .
Graeme McLean, Kofi Osei-Frimpong, Khalid Al-Nabhani, Hannah Marriott 9.
Fang, Zhao,Wen & Wang 12.
The effect of mobile retailing on consumers' purchasing experiences: A dynamic perspective.
Designing Theoretical Model of Customer Experience in Retail Mobile Applications with an Emphasis on Flow Theory.