خلاصة:
هدف اصلی پژوهش حاضر، تعیین همراستایی استراتژیهای منابع انسانی با استراتژیهای سازمانی و سنجش تأثیر این همسویی، بر عملکرد سازمانهای آموزشوپرورش استانهای کشور است. پیشفرض اساسی این بحث، آن است که در سازمانهایی که اقدامات منابع انسانی، با راهبرد سازمان، هماهنگ نشده باشد، اُفت عملکرد در کل سازمان بهوجود میآید. ابزار جمعآوری دادهها در کار میدانی، پرسشنامه است. جامعۀ آماری پژوهش، ادارات کل آموزشوپرورش استانهای کشور است که بهروش نمونهگیریِ خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای بررسی همترازی استراتژیهای منابع انسانی، با استراتژیهای سازمانی، از مدل نقطۀ مرجع استراتژیک، برای آزمون سؤالات پژوهش از آمارۀ T تکنمونهای و آزمون تحلیل واریانس استفاده شده است. اطلاعات بهدست آمده و تفسیر آنها نشان میدهد که در ادارات کل آموزشوپرورش، گونۀ غالب استراتژی سازمان، واکنشی و گونۀ غالب استراتژی منابع انسانی، استراتژی ثانویه است. بین استراتژیهای سازمان و استراتژیهای منابع انسانی، در برخی از ادارات کل آموزشوپرورش، همترازی وجود دارد. آن دسته از اداراتی که بین استراتژیهای سازمان و عناصر سازمانی، همترازی بیشتری دارند، عملکرد آنها نیز بهتر است.
The main goal of the current research is to determine the alignment of human resource strategies with organizational strategies and to measure the effect of this alignment on the performance of education organizations in the provinces of the country. The basic premise of this discussion is that in organizations where human resource measures are not coordinated with the organization's strategy, there will be a drop in performance in the entire organization. The tool for collecting data is a questionnaire. The statistical population of the research is the general education departments of the country's provinces, which were selected by multi-stage cluster sampling. To check the alignment of human resource strategies with organizational strategies, strategic reference point model has been used. Also one sample t-test and analysis of variance tests have been used to test the research questions. The obtained information and their interpretation show that in the general departments of education, the dominant type of organization strategy is reactive strategy and the dominant type of human resource strategy is secondary strategy. There is an alignment between organizational strategies and human resources strategies in some general education departments. Those departments that have more alignment between the organization's strategies and organizational elements, their performance is also higher.
ملخص الجهاز:
هدف اصلي اين پژوهش ، تعيين هم ترازي استراتژيهاي منابع انساني و استراتژي سازمان و تأثير آن بر عملکرد ادارات کل آموزش وپرورش استان هاي کشور است .
39 خارجي کانون توجه داخلي طبيعي سازمان عقلايي (3) (4) استراتژي پيمانکارانه استراتژي متعهدانه (1) (2) استراتژي ثانويه استراتژي پدرانه شکل ١: گونه هاي استراتژي منابع انساني، براساس تئوري نقاط مرجع استراتژيک بامبرگر و مشولم (٢٠٠٠) الف ) استراتژي پدرانه ١: اين استراتژي براي مشاغل ساده ، تکراري و استانداردپذير به کار گرفته ميشود؛ بااين تفاوت که مديريت شرکت ، تمايل به نگهداري و ارتقاي کارکنان موجود و هماهنگ کردن آنها با فرهنگ سازماني شرکت دارد (حيدري، ١٣٩٢).
48 زياد توجه به محيط کم SRPs کم پيمانکارانه متخصص متعهدانه کنترل ثانويه پدرانه زياد شکل ٤: مدل گونه هاي استراتژيهاي منابع انساني (دفت ، ١٣٨٤) بدين ترتيب ، در اين تحقيق ، با در نظر گرفتن دو بعد محيط و کنترل ، گونه هاي متناظر راهبرد سازماني و راهبرد منابع انساني، براي سنجش هم ترازي عناصر مذکور به کار گرفته شده است .
پرسش نامۀ استراتژيهاي منابع انساني، متشکل از ١٤پرسش براي بررسي و شناسايي گونه هاي مختلف استراتژيهاي منابع انساني ادارة کل آموزش وپرورش استان ها، در دو بعد محيط (٥ سؤال ) و کنترل (٩ سؤال ) است .
بحث و نتيجه گيري پژوهش حاضر، با هدف اصلي ارائۀ الگوي هم ترازي و هم راستايي استراتژيهاي منابع انساني با استراتژيهاي ادارات آموزش وپرورش استان هاي کشور و تأثير آن بر عملکرد آنها، انجام شده است .