خلاصة:
هدف: تعیین میزان اعتبار عوامل تاثیرگذار بر "نمانام" کتابخانه ملی ایران از نگاه کارکنان و مراجعان. روش/ رویکرد پژوهش: در این پیمایش تحلیلی از پرسشنامه پژوهشگرساخته استفاده شد. جامعه آماری 214 نفر کارمند و 285 نفر از مراجعان کتابخانه ملی بودند. یافتهها: از نگاه کارکنان، تهیه کتابشناسی ملی ایران (با میانگین 3/ 4) و از دید مراجعان، باز بودن کتابخانه در روزهای تعطیل و شیفت شب (با میانگین 66/ 4) بالاترین اهمیت را برای این سازمان دارد. براساس نوع خدمات، از نگاه کارکنان داشتن نرمافزار جامع رسا (با میانگین 4/ 44) و از دید مراجعان، در دسترس بودن نسخههای رقومی پایاننامهها (با میانگین 52/ 3) در رتبه نخست قرار گرفتند. در مورد ویژگی مزیت خدمات، از نگاه کارکنان داشتن اعضای هیات علمی تابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (با میانگین 1/ 4) و از نظر مراجعان، دسترسی به غذای گرم و نوشیدنی (با میانگین 44/ 3) در رتبه نخست قرار داشتند. نتیجهگیری: دیدگاه کارکنان و کاربران در مورد عوامل تاثیرگذار بر نمانام کتابخانه ملی بهجز ارائه خدمات از اعتبار بالایی برخوردار بوده است؛ بنابراین کتابخانه ملی برای حفظ سطح خود از نظر جامعه استفادهکننده باید به بهینهسازی خدمات بیشتر توجه کند.
Purpose: To identify the validity of factors affecting the "Brand" of National Library and Archives of Iran (NLAI) from the viewpoints of staffs and clients. Methodology: Survey using a self-designed questionnaire. The population consisted of 214 staff and 285 clients of the NLAI. Results: Producing national bibliography (mean 4.3) and being open in holidays and nights (mean 4.66) were the most important factors regarding staffs and clients’ views respectively. Considering services, staff believed that having RASA software (mean 3.52) is important and clients preferred access to digital version of theses (mean 3.52). Also, having faculty members affiliated to the Ministry of Science, Research and Technology (mean 4.1) was on top of services’ advantages category according to staffs’ views and access to hot meal and drink (mean 3.44) in client’s standpoint. Conclusion: Staffs and clients viewpoints about factors affecting NLAI brand was highly credential except for service factor, which reveals the need for promoting services.
ملخص الجهاز:
نتیجه گیری دیدگاه کارکنان و کاربران در مورد عوامل تأثیرگذار بر نما نام کتابخانه ملی به جز ارائه خدمات از اعتبار بالایی برخوردار بوده است؛ بنابراین کتابخانه ملی برای حفظ سطح خود از نظر جامعه استفاده کننده باید به بهینه سازی خدمات بیشتر توجه کند کلید واژه ها نمانام ،برند عوامل تأثیرگذار ،کتابخانه ملی ،ایران دیدگاه کارکنان دیدگاه کاربران مقدمه عوامل تأثیر گذار بر "نمانام " (برند) کتابخانه ملی ایران منصوره کریمی فریبرز خسروی تاریخ دریافت: ۹۴/۰۹/۰۲ تاریخ پذیرش: ٩٤/١١/٠٧ اطلاعات و دانش شناسی سازمان همیشه این موضوع برای کتابداران مطرح بوده است که کدام فعالیت و خدمتی که ارائه می دهند از نگاه مراجعان مهم تر و نسبت به سایر فعالیت ها مزیت بیشتری دارد و توانسته است دید مثبتی نسبت به کتابخانه ایجاد کند پاسخ به چنین پرسشهایی برای مدیران مهم است.
جدول ۲ آزمون t تک نمونه ای برای تعیین جایگاه برند کتابخانه ملی ایران براساس ویژگی نوع خدمات (نخستین در ارائه خدمت از نگاه کارکنان و مراجعان کارکنان مراجعان تعداد میانگین انحراف میانگین مورد مقدار t درجه سطح معناداری نتیجه استاندارد انتظار آزادی یا هند ۲۴/۰۵۲ ۲۰/۱ ۰/۰۷۰ ۱/۸۲ ۱۸/۵ در حد زیادی اعتبار دارد در حد متوسطی است.
مقدار t محاسبه شده برای گروه کارکنان نشان میدهد جایگاه نمانام کتابخانه ملی براساس ویژگی نوع خدمات نخستین در ارائه خدمت در حد زیادی اعتبار دارد، اما از دیدگاه مراجعان در حد متوسط است (جدول ۲) • ویژگی مزیت خدمات کتابخانه ملی ایران از نگاه کارکنان دارا بودن اعضای هیأت علمی تابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای کتابخانه ملی که یک نهاد پژوهشی است به عنوان یک مزیت با میانگین ٤/١ در رتبه نخست قرار دارد.