خلاصة:
هدف: هدف اصلی این تحقیق شناسایی میزان روایی تشخیصی نسخه پنجم تکمیلی مقیاسهای هوشی وکسلر درکودکان دانشآموزان با ناتوانی یادگیری استان مازندران، است. روش: پژوهش حاضر پیمایشی و از مطالعات روانسنجی است. جامعه تحقیق را دانشآموزان استان مازندران که در دوره اول ابتدایی (کلاس اول، دوم و سوم) در سال تحصیلی 97-98 مشغول به تحصیل بودند و بهعنوان دانشآموزان با ناتوانی یادگیری در مراکز خصوصی و دولتی تحت پوشش خدمات آموزشی- درمانی قرار دارند، تشکیل داد، که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند تعداد 240 نفر از دانشآموزان ناتوان یادگیری بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری در این تحقیق نسخه پنجم تکمیلی مقیاس هوشی وکسلر کودکان است که دارای روایی و اعتبار مطلوبی است. مدل آماری مورد استفاده در تحقیق حاضر برای تعیین روایی تشخیصی، روش فاصله اطمینان است. یافته ها: تحلیل داده ها نشان داد که آزمونهای «ظرفیت فضایی مستقیم»، «ظرفیت فضایی معکوس» و «یادآوری جملات» در دانشآموزان ناتوان یادگیری دارای روایی تشخیصی بوده و میتوانند دانشآموزان ناتوان یادگیری را از دیگر دانشآموزان به خوبی تشخیص دهند. نتیجه گیری: نسخه پنجم تکمیلی مقیاسهای هوشی وکسلر کودکان می تواند به عنوان یک ابزار مطلوب برای دانشآموزان با ناتوانی یادگیری مورد سنجش قرار گیرد.
Purpose: In this Research, the "diagnostic validity of the fifth integrated version of Wechsler IQ scales for children with learning disabilities in Mazandaran province Students" has been studied. Method: The main question of the research is whether the fifth integrated version of Wechsler Intelligence Scales for children with learning disabilities in Mazandaran province has diagnostic validity? The present research method is in the field of psychometric studies, which is a subset of methodological research method. The research community includes all students of Mazandaran province who are studying in the first elementary school (first, second and third grade) in the 97-98 academic year and as students with learning disabilities in private and public centers under Coverage of educational-therapeutic services, consisting of 240 students with learning disabilities were selected as the sample size using purposive sampling. The measurement Instrument in this Research is the fifth integrated version of the Wechsler Childrenchr('39')s Intelligence Scale, which has good validity and reliability. The statistical model used in the present Research to determine diagnostic validity is the confidence interval method. Findings: the research findings showed that the tests of "Digit Span Forward", " Digit Span Backward" and "sentences recall" in students with learning disabilities have diagnostic validity and can exclude students with learning disabilities from Other students recognize. Conclusion: The fifth supplementary version of Wechsler Childrenchr('39')s Intelligence Scales can be evaluated as a desirable tool for students with learning disabilities.