خلاصة:
هدف: پژوهش با هدف بررسی رابطه کانونی مدیریت دانش با استقرار مدیریت کیفیت فراگیر انجام شد. روش: روش پژوهش کمی، توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه آماری شامل معلمان ابتدایی ناحیه دو شهر همدان بودند، که از این جامعه با روش نمونه گیری تصادفی ساده و بر مبنای جدول مورگان نمونهای به حجم 219 نفر انتخاب شدند. و ابزار پژوهش نیز پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش فونگ و چی (2009) و پرسشنامه مدیریت کیفیت جامع اسپینوال (1994)، بود. جهت تعیین پایایی و روایی ابزار، از تکنیک های آلفای کرانباخ و تحلیل عاملی تائیدی استفاده شد، جهت تحلیل دادهها از همبستگی کانونی و رگرسیون خطی چندگانه با استفاده از نرم افزار SPSS 25 استفاده شد. یافته ها: نتایج این تحقیق نشان داد که ابعاد مدیریت دانش دارای همبستگی کانونی مثبت و معنادار در آلفای 01/0 به مقدار 637/0 با ابعاد استقرار مدیریت کیفیت فراگیر بودند. ابعاد مدیریت دانش قادر به تببین 127% واریانس متغیر استقرار مدیریت کیفیت فراگیر بودند. همچنین با توجه به ضرایب رگرسیونی استاندارد شده می توان گفت: ابعاد کسب دانش، ذخیره دانش و توزیع دانش دارای اثر مثبت و معنادار بر متغیر استقرار مدیریت کیفیت فراگیر درسطح 05/0 می باشند. نتیجه گیری: ابعاد مدیریت دانش دارای همبستگی کانونی مثبت و معنادار با ابعاد استقرار مدیریت کیفیت فراگیر هستند
purpose: The purpose of this study was to investigate the focal relationship of knowledge management with the establishment of inclusive quality management.Methodoogy: The research method was quantitative, descriptive and correlational. The statistical population consisted of elementary teachers in the two cities of Hamadan, who were selected by simple random sampling method based on Morgan table with a sample size of 219. And the research tools were Fong & Chi Knowledge Standard Questionnaire (2009) and Spinwell Total Quality Management Questionnaire (1994). Cronbach's alpha and confirmatory factor analysis were used to determine the reliability and validity of the tool. Data were analyzed using focal correlation and multiple linear regression using SPSS 25 software.Findings: The results of this study showed that knowledge management dimensions had a positive and significant correlation in alpha of 0.01 with the value of 0.637 with the dimensions of QM. Knowledge management dimensions were able to account for 127% of the variance of QA. Also according to standardized regression coefficients, it can be said that knowledge acquisition, knowledge storage and knowledge distribution have a positive and significant effect on the overall quality management deployment variable at 0.05 level.Conclusion: Knowledge management dimensions have a positive and significant focal correlation with the dimensions of QM implementation.Keywords: Knowledge Management, Deployment of Total Quality Management, Dimensions, Focal Correlation
ملخص الجهاز:
مديريت کيفيت شيوه نويني است که يک سازمان را قادر بـه بقـا و رشـد مـي سـازد(نيوم ، ٢٠١٥) از سويي با توجه به اهميت و ضرورت مديريت کيفيت جامع در فرآيند رشد و توسعه سازمان هـا و رقـم زدن مؤلفـه هـاي مختلـف بالندگي سازماني و روان شناختي آن ، ازجمله مبحث اساسي رضايت مشتريان و توجه ويژه برنامه ريزان و سياست گـذاران توسـعه کمـي و کيفي به اين مقوله مهم ، ضرورت تام دارد تا نسبت به بهبود وضعيت سازمان ها، بالأخص سازمان هاي خدماتي ، اقداماتي اساسـي صـورت گيرد(محمدياني و همکاران ، ١٣٩٧).
با اين همه نتايج پژوهش ها حاکي از يک ارتباط معناداري ميان مديريت دانش و مديريت کيفيت فراگير مي باشـد و همچنـين مطالعـات چندي ارتبلط بين رفتار شهروندي سازماني و عملکرد سازماني را مورد بررسي قرار دادهاند، در مجموع مي تـوان انتظـار داشـت کـه رفتـار شهروندي سازماني ، اثر مثبت بر مديريت کيفيت جامع داشته باشد.
٢ بررسـي رابطـه بـين مـديريت کيفيـت آقا زاده و اين پژوهش با روش توصيفي از نوع همبستگي در جامعه آماري انجام و اين نتيجه حاصل جامع و مديريت دانش با رضايت شغلي همکاران ، ١٣٩٥ شده که ارتباط معناداري ميان مديريت کيفيت جامع و مديريت دانـش بـا رضـايت شـغلي پرستاران بيمارسـتان حضـرت فاطمـه پرستاران وجود دارد.
(س ) تهران ٣ بررســي رابطــه بــين مــديريت دانــش حيدري نتيجه اين پژوهش که با ابزار پرسشنامه در جامعه آماري انجام شـده بـود نشـان داد کـه وسيســتم مــديريت کيفيــت جــامع در سيکارودي و رابطه معناداري بين مديريت دانش و مديريت کيفيت جامع وجود دارد.