خلاصة:
این پژوهش، به مطالعه نقش تعدیل گر بازاریابی منابع در ارتباط بین شهرت سازمانی و رضایت ارباب رجوع در شعب بانک کشاورزی شهر کرمان می پردازد. جامعه آماری شامل کارکنان شعب بانک کشاورزی شهر کرمان به تعداد 400 نفر می باشد و همچنین مشتریان بانک کشاورزی به تعداد نامحدود می باشد. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شده است و برای جمع آوری اطلاعات از سه پرسشنامه بازاریابی منابع، رضایت ارباب رجوع و شهرت سازمانی استفاده شد. میزان روایی پرسشنامه ها با توجه به تحقیقات قبلی انجام شده مطلوب ارزیایی شده است و میزان پایایی آنها 92/0 و 82/0 و 89/0 محاسبه گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار SPSS ، ضزیب پیرسون و رگرسیون استفاده شده است. یافته ها نشان داد بین شهرت بانکها ومولفههای آن با رضایت ارباب رجوع رابطه وجود دارد همچنین بازاریابی منابع در ارتباط بین مولفههای شهرت سازمانی با رضایت ارباب رجوع نقش تعدیلگردارد. در نهایت به ارائه پیشنهاداتی برای جامعه آماری پژوهش پرداخته شده است.
This study studies the moderating role of resource marketing in the relationship between organizational reputation and client satisfaction in branches of Keshavarzi Bank in Kerman. The statistical population includes the employees of Kerman Agricultural Bank branches with 400 people and also the customers of Keshavarzi Bank with an unlimited number. Cochran's formula was used to determine the sample size and three questionnaires of resource marketing, client satisfaction and organizational reputation were used to collect information. The validity of the questionnaires was evaluated according to previous research and their reliability was calculated to be 0.92, 0.82 and 0.89. SPSS software, Pearson multiplication and regression software were used to analyze the data. Findings showed that there is a relationship between banks' reputation and its components with client satisfaction. Also, resource marketing has a moderate role in the relationship between organizational reputation components and client satisfaction. Finally, some suggestions are provided for the statistical population of the research.
ملخص الجهاز:
بازاريابي منابع ، رويکردي جديد در صنعت بانکداري است که هدف اصلي آن ايجاد روابط به منظور درک و شناخت کامل از مشتري و تأمين رضايت او ميباشد با توجه به رقابت فزاينده در ميان بانک ها در سطح جهاني، بازاريابي منابع به عنوان روشي بسيار مناسب براي ايجاد و حفظ رابطه ي بلندمدت با مشتريان مدنظر قرارگرفته است ؛ زيرا خدمات قابل ارائه در بانک هاي تجاري نسبتاً يک شکل است و براي اکثر بانک ها متمايز کردن خدمات نسبت به رقبا مشکل ميباشد؛ بنابراين شمار زيادي از بانک هاي جهان به سمت استفاده از بازاريابي منابع و پياده سازي بنيان هاي آن گرايش يافته اند (احمدي، ١٣٩٦: ٩٠)؛ با توجه به 3fambran مطالب فوق هدف اين مقاله اين است که ايا بين شهرت سازماني و رضايت ارباب رجوع با توجه به نقش تعديلگر بازاريابي منابع در شعب بانک کشاورزي شهر کرمان رابطه وجود دارد؟ ١-ادبيات تحقيق به منظور حفظ رابطه ي بلند مدت توأم با رضايت مشتريان ، سازمانها ها بايد بدانند که چگونه ميتوانند خدماتي با کيفيت بالا ارائه دهند.
جدول ١٠- ضرايب رگرسيوني (رجوع شود به تصویر صفحه) آماره t مربوط به ضرايب رگرسيون نيز در اين جدول براي متغير مستقل نشان داده شده است که مقدار سطح معنيداري براي اين متغير برابر با ٠/٩٩٥ بوده ، درنتيجه فرضيه H٠ تاييد نميشود و فرضيه اصلي تاييد ميشود بنابراين بازاريابي منابع در ارتباط بين شهرت بانک ها و رضايت ارباب رجوع نقش تعديل گر دارد.