خلاصة:
فرش هنر- صنعتی ویژه؛ با قابلیتی فرهنگی و اقتصادی در کشور ماست که طی قرون متمادی نیازهای زیباییشناسی و کاربردی مردمان این سرزمین و کشورهای دیگر را مرتفع ساخته است. اهمیت این هنر زمانی مشخص میشود که از بعد اقتصادی بیشترین صادرات غیرنفتی کشورمان را تشکیل میدهد و زمینهساز ایجاد شغلهای متعددی پیرامون خود گشته است. هدف از پژوهش حاضر تحلیل شکاف بین وضعیت موجود و مطلوب مولفههای بازاریابی بین المللی فرش دستباف ایران میباشد. پژوهش حاضر از نظر هدف بنیادین کاربردی، از نظر ماهیت، تحقیقهای پیمایشی و از نظر پارادایمی، تحقیقهای ترکیبی-_اکتشافی، نمونهگیری در بخش کیفی پژوهش به صورت هدفمند و در بخش کمی به صورت تصادفی ساده انجام شد. در مرحله کیفی با 12 نفر از خبرگان، که عمدتاً خبرگان دانشگاهی مسلط به بحث بازاریابی بین الملل و مدیران ارشد شرکت های صادرکننده فرش دستباف ایران بودند، که مصاحبهها تا دستیابی به اشباع نظری ادامه داشت و نمونههای بخش کمی شامل ۱۸۶ نفر که براساس فرمول کوکران انتخاب شدند. ابزار پژوهش در بخش کیفی با استفاده از روش اکتشافی مولفههای راهبردی بازاریابی بین المللی فرش دستباف ایران و عوامل موثر بر آن مشخص شده و در بخش کمی از طریق تحقیق توصیفی- پیمایشی مورد ارزیابی قرار داده شد.
Special art-industrial carpets; with our cultural and economic potential in our country, which has met the aesthetic and practical needs of the people of this land and other countries for centuries. The importance of this art becomes clear when it economically constitutes the largest non-oil exports of our country and has paved the way for the creation of numerous jobs around it. The purpose of this study is to analyze the gap between the current and desired status of international marketing components of Iranian handmade carpets. The present research was applied in terms of basic purpose, in terms of nature, survey research and in terms of paradigm, combined-exploratory research, sampling in the qualitative part of the research was purposeful and in the quantitative part was simple random. In the qualitative stage with 12 experts, mostly academic experts in the field of international marketing and senior managers of Iranian hand-woven carpet exporting companies, the interviews continued until the theoretical saturation was achieved and the sample of a small section consisted of 186 people. Which were selected based on the Cochran's formula. The research tool in the qualitative section was identified using the exploratory method of strategic components of international marketing of Iranian handmade carpets and the factors affecting it and in the quantitative section was evaluated through descriptive-survey research. In the international marketing research model of Iranian handmade carpet industry, 23 items in six dimensions were confirmed in the model
ملخص الجهاز:
تحليل شکاف بين وضعيت موجود و مطلوب مولفه هاي بازاريابي بين المللي فرش دستباف ايران با تاکيد بر اقتصاد مقاومتي 1 مجتبي فيض اللهي تاريخ دريافت : ١٣٩٩/١٠/١٠ 2 محمود احمدي شريف تاريخ پذيرش : ١٤٠١/٠٦/٠٧ 3 مهران کشتکار هرانکي چکيده فرش هنر- صنعتي ويژه ؛ با قابليتي فرهنگي و اقتصادي در کشور ماست که طي قرون متمادي نيازهاي زيباييشناسي و کاربردي مردمان اين سرزمين و کشورهاي ديگر را مرتفع ساخته است .
از طرف ديگر به علت کاهش درآمد نفتي کشور و نياز مبرم به ارزآوري صادرات غيرنفتي، و نيز به علت روند نزولي ميزان فروش فرش دستباف ايران به عنوان مهم ترين کالاي صادراتي غيرنفتي در بازارهاي جهاني و پيشي گرفتن کشورهايي چون پاکستان و هند از ايران در سال هاي اخير و به خطر افتادن اشتغال صدها هزار بافنده و ساير عوامل فعال در اين صنعت ، ضرورت مطالعه راهبردي بازاريابي بين المللي فرش دستباف ايران بيشتر درک مي گردد (شفيعي رودپشتي و داوودي، ١٣٩٦: ٧٨).
در دنياي امروز صادرات به عنوان موتور محرکه اقتصادي در تمامي دنيا شناخته مي شود و تمامي کشورهاي جهان به دنبال افزايش سهم خود در بازارهاي جهاني ميباشند؛ اما با در نظر گرفتن رشد فزاينده جهاني سازي بازارها و تشديد رقابت در سطح بين المللي، مي توان گفت که مطالعات انجام شده در اين زمينه بسيار ناچيز بوده است .
با توجه به آمار ارائه شده از سوي سازمان توسعه تجارت ايران (١٣٩٨)، صادرات غيرنفتي کشور داراي ذخاير بسيار غني مي باشد که از مهم ترين آنها مي توان به فرش دستبافت در کنار محصولات کشاورزي مانند پسته و زعفران اشاره نمود (نياکان لاهيجي و همکاران ، ١:١٣٩٩).