خلاصة:
ﭘﻮﺭﺗﺎﻝﻫﺎﯼ ﺳﻼﻣﺖ ﺗﻌﺎﻣﻠﯽ ﺗﻌﺎﻣﻞ ﺑﯿﻦ ﭘﺰﺷﮑﺎﻥ ﻭ ﺑﯿﻤﺎﺭﺍﻥ ﺭﺍ ﺗﺴﻬﯿﻞ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. ﺑﺮﺧﻼﻑ ﺭﻭﯾﻪ ﺭﺍﯾﺞ پورتالهای سلامت ﺩﺭ ﮐﺸﻮﺭﻫﺎﯼ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﯾﺎﻓﺘﻪ، ﮐﺸﻮﺭﻫﺎﯼ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﻧﺪ ﻋﻘﺐ ﻣﺎﻧﺪﻩ ﺍﻧﺪ. ﻫﺪﻑ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺑﺮﺭﺳﯽ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﺍﺑﻌﺎﺩ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﺍﻟﮑﺘﺮﻭﻧﯿﮑﯽ (e-SQ) ﺑﺮ ﺟﺬﺏ ﻭ ﻭﻓﺎﺩﺍﺭﯼ ﺑﯿﻤﺎﺭﺍﻥ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﭼﻨﯿﻦ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻫﺎﯼ ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ﻭﺏ ﺗﻌﺎﻣﻠﯽ ﺍﺳﺖ. ﺑﺮ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺎﺱ، ﯾﮏ ﻣﺪﻝ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎﺗﯽ ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺩﺍﺩﻩ ﻫﺎﯼ ﺟﻤﻊ ﺁﻭﺭﯼ ﺷﺪﻩ ﺍﺯ ﮐﺎﺭﺑﺮﺍﻥ ﺑﺎﺗﺠﺮﺑﻪ ﭼﻨﯿﻦ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻫﺎﯾﯽ ﺩﺭ ﻣﺎﻟﺰﯼ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻭ ﺁﺯﻣﺎﯾﺶ ﺷﺪ. ﺑﺎ 203 ﺩﺍﺩﻩ ﺟﻤﻊ ﺁﻭﺭﯼ ﺷﺪﻩ، ﻣﺪﻝ ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺭﻭﺵ ﻣﺪﻝ ﺳﺎﺯﯼ ﻣﻌﺎﺩﻻﺕ ﺳﺎﺧﺘﺎﺭﯼ ﺣﺪﺍﻗﻞ ﻣﺮﺑﻌﺎﺕ جزئی ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺭﺯﯾﺎﺑﯽ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺖ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩ ﮐﻪ ﻭﻓﺎﺩﺍﺭﯼ ﮐﺎﺭﺑﺮﺍﻥ ﺑﻪ پورتال سلامت ﺗﺎ ﺣﺪ ﺯﯾﺎﺩﯼ ﺑﺎ ﺍﻋﺘﻤﺎﺩ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﭼﻨﯿﻦ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻫﺎﯾﯽ ﺗﻮﺿﯿﺢ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﺪ. ﻋﻼﻭﻩ ﺑﺮ ﺍﯾﻦ، ﺍﺑﻌﺎﺩ e-SQ ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ، ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ، ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻣﺠﺎﺯﯼ، ﺧﺪﻣﺎﺕ پورتال سلامت ، ﻭ ﺻﺮﻓﻪ ﺟﻮﯾﯽ ﺩﺭ ﻫﺰﯾﻨﻪ ﻋﻮﺍﻣﻞ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﮐﻨﻨﺪﻩ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻬﯽ ﺩﺭ ﺟﺬﺏ ﮐﺎﺭﺑﺮﺍﻥ ﺩﺭ پورتال سلامت ﺑﻮﺩﻧﺪ. ﻣﻔﻬﻮﻡ ﺍﯾﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻫﻢ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﺩﺑﯿﺎﺕ ﻭ ﻫﻢ ﺑﺮﺍﯼ ﻋﻤﻞ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻣﻮﺭﺩ ﺑﺤﺚ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﯽ ﮔﯿﺮﺩ.
Interactive health portals facilitate the interaction between doctors and patients. Contrary to the common practice of health portals in developed countries, developing countries are lagging behind this process. The aim of this study is to investigate the effect of electronic service quality dimensions (e-SQ) on the attraction and loyalty of patients towards such interactive web-based systems. Based on this, a research model was developed and tested using data collected from experienced users of such systems in Malaysia. With 203collected data, the model was evaluated using the structural equation modeling method of partial least squares. The results showed that users' loyalty to the health portal was explained to a large extent by their trust in such systems. In addition, the e-SQ dimensions of usability, information quality, virtual education, health portal services, and cost savings were significant determining factors in attracting users to the health portal. The concept of this study will be discussed both for literature and for further work
ملخص الجهاز:
هدف از اين مطالعه بررسي تأثير ابعاد کيفيت خدمات الکترونيکي (-e SQ) بر جذب و وفاداري بيماران نسبت به چنين سيستم هاي مبتني بر وب تعاملي است .
(٢٠٠٤)، وفاداري الکترونيکي بيمار را مي توان به عنوان گرايش هاي مورد نظر مشتري به سمت خدمات سلامت الکترونيک تعريف کرد که منجر به استفاده مکرر از امکانات ارائه شده مي شود.
بنابراين ، فرض مي شود که : فرضيه ٦: آموزش مجازي تاثير مثبتي بر جذب بيماران دارد ٢,٧ صرفه جويي در هزينه اريف و همکاران (٢٠١٣) فرض کرده است که مقرون به صرفه بودن به عنوان هدف اصلي هر استراتژي اصلاح سيستم مراقبت هاي بهداشتي باقي مي ماند.
جذابيت و وفاداري مفاهيم در هم تنيده اي هستند که نه تنها در مراحل اوليه يک رابطه ، بلکه در تمامي تعاملات ممکن بين مشتريان و ارائه دهندگان وجود دارد (مورتنسن ٢٠١٢ )، در غير اين صورت رابطه ممکن است وجود نداشته باشد (انتيکاينن ٢٠٠٧) بنابراين ، فرضيه نتيجه گيري اين است که : فرضيه ٨: جذب بيماران به طور مثبت بر وفاداري آنها به پورتال سلامت تأثير مي گذارد.
فرضيه هاي ١، ٢، ٣، ٤، ٥، ٦ و ٧ نشان مي دهد که قابليت استفاده ، کيفيت اطلاعات ، قابليت کشتيراني، شهرت ، خدمات پورتال سلامت ، آموزش مجازي و صرفه جويي در هزينه همگي تأثيرات مثبتي بر جذب بيماران دارند.
نهايتا، اين تحقيق مي تواند براي کمک به توسعه دهندگان پورتال سلامت در يافتن عوامل مهم کيفيت خدمات الکترونيکي، بر اساس خواسته هاي بيماران ، مورد استفاده قرار گيرد.