خلاصة:
اعتماد یکی از عناصر مهم صنعت بانکداری است، روابط بین مشتری و بانک یک مبادله دو طرفه است، هر دو طرف ممکن است به هم اعتماد کنند یا رفتار فرصت طلبانه را انتخاب کنند. بنابراین با یک بازی استراتژیک مواجهایم، هدف این مقاله تجزیه و تحلیل رفتارهای فرصتطلبانه و اعتمادی بین مشتریان و بانکهاست. در این مقاله یک مدل معادلات ساختاری مبتنی بر منطق بازیهای اقتصاد رفتاری برای تجزیه و تحلیل تأثیرات منحصر به فرد اعتماد و فرصت طلبی بین مشتریان حقوقی و بانکهای آنها ارائه شده است. نتایج نشان میدهد که اعتماد و فرصت طلب بودن بر خطر ادراک شده توسط مشتری اثرگذار است. اعتماد متقابل مشتری و بانک سطح ریسک ادراک شده توسط مشتری را به شدت کاهش میدهد علاوه بر این، فرصتطلبی رابطه را به خطر میاندازد و سطح بالایی از خطر درک شده را ایجاد میکند. نتایج همچنین نشان دهنده این است با فرض ثابت بودن سایر شرایط چنانچه اعتماد بانک به مشتری یک درصد کاهش یابد 28 درصد خطر ادراک شده افزایش می-باید اما زمانی که یک درصد اعتماد مشتری به بانک کاهش یابد خطر ادراک شده 51 درصد افزایش خواهد یافت که نتایج فوق با مبانی اقتصاد رفتاری هم خوانی دارد. این نتایج اهمیت اعتماد را به عنوان ابزاری برای ایجاد و حفظ ثبات در سیستم مالی تأکید میکنند. همچنین یافتهها بر اهمیت اعتمادسازی شبکهای و نقش بازاریابی رابطهمند در صنعت بانکداری تأکید میکند.
Trust is an important element of the banking industry, the relationship between the customer and the bank is a two-way exchange, both parties may trust each other or choose opportunistic behavior. Therefore, we are faced with a strategic game. The purpose of this article is to analyze the opportunistic and trusting behaviors between customers and banks. In this paper, a structural equation model based on the logic of behavioral economics games is presented to analyze the unique effects of trust and opportunism between legal clients and their banks. The results show that trust and opportunism affect the perceived risk by the customer. Mutual trust between the customer and the bank greatly reduces the level of risk perceived by the customer. In addition, opportunity opportunism jeopardizes the relationship and creates a high level of perceived risk. The results also show that assuming other conditions remain constant, if the bank's trust in the customer decreases by one percent, the perceived risk will increase by 28 percent, but when the customer trust in the bank decreases by one percent, the perceived risk will increase by 51 percent. The above results are consistent with the principles of behavioral economics. These results emphasize the importance of trust as a tool for creating and maintaining stability in the financial system. The findings also emphasize the importance of network trust and the role of relationship marketing in the banking industry.
ملخص الجهاز:
در این مقاله یک مدل معادلات ساختاری استوار بر منطق بازیهای اقتصاد رفتاری برای تجزیه و تحلیل تأثیرات ویژه اعتماد و فرصت طلبی بین مشتریان حقوقی و بانک های آنها ارائه شده است .
Games and Economic Behavior (GEB) ضدکارایی ١ دارند، در بیشتر این موارد یکی از طرفین از فرصت کسب برتری طرف دیگر برخوردار است ، دیوید کرپس (١٩٩٠) متخصص نظریه بازی های دانشگاه استنفورد، این عنصر ضدکارایی را کشف کرد که امروزه به بازی اعتماد معروف است .
Saparito پرسش اساسی این است که الزاما چرا مردم به بانک ها اعتماد میکنند؟ چرا در پایان شهریور سال ١٤٠٠ مانده سپرده های بانکی مبلغ ٤٦٨٣ هزار میلیارد تومان بوده است ١؟ مبنای این اعتماد چیست ؟ سوء استفاده های برخی موسسات اعتباری در سال های گذشته ، چه تاثیری بر اعتماد مردم به بانک ها گذاشته است ؟ وجود مبلغ ٢٣٦ هزار میلیارد تومان مطالبات غیر جاری در پایان شهریور سال ١٤٠٠، در بانک ها چه تاثیری بر اعتماد بانک به مشتریان خواهد گذاشت ؟ هدف پژوهش حاضر در مرحله نخست معرفی بازیهای اقتصاد رفتاری است که کاربردهای فراوانی در صنعت بانکداری دارند و در مرحله بعد به بررسی یک آزمایش بین مشتریان حقوقی و بانک پرداخته میشود، در این پژوهش به بررسی اثر اعتماد و فرصت طلبی بر خطر ادراک شده توسط مشتری در صنعت بانکداری پرداخته میشود.
(2013), “Determinants of trust in banking networks”, Journal of Economic Behavior & Organization, Vol. 85 No. 1, pp.