خلاصة:
در حوزۀ فراگیری زبان خارجی «تحوّل عاطفی» نهتنها بر بُعد شناختی بلکه بُعد عاطفی یادگیری نیز تأکید دارد. این تحوّل به چگونگی تأثیر «هیجامد» بر یادگیری زبان و شکلگیری هویّت اشاره دارد. هیجانات پتانسیل شکلدهی هویّت را دارند. هیجامد تلفیقی از هیجان+ بسامد است که این مؤلّفهها نمایان گر شناخت هستند. مطالعۀ حاضر از نوع مروری پیمایشی است که تأثیر انواع هیجامد که فراگیران تجربه میکنند و علل برانگیختگی و تأثیرات احتمالی آنها بر یادگیری را مورد بررسی قرار میدهد. ده نفر از دانشجویان زبان انگلیسی در مصاحبۀ شناختی شرکت کردند و از آنها خواسته شد راجع به تنشهایی توضیح دهند که در طول تحصیل با آنها مواجه شده یا میشوند. با تجمیع گفتههای مصاحبه، مدیریت هیجامد از توانایی مدرّسان محسوب میشود و هیجامد در توسعۀ هویّت دوم نقش اساسی دارد. علاوه بر این، با هدف تحقّق یادگیری موفّقیتآمیز، هیجامد باید به سطح عملی گسترش یابد تا نشانگر برآورده شدن نیازهای عاطفی یادگیری باشد
The realm of foreign language acquisition emphasizes the affective dimension of learning rather than only cognitive. This affective turn has focused on how EFL students’ emotions affect learning a new language and culture, as well as identity development. This survey article examines the kinds of emotions students experience, the causes of emotions and their potential effects on learning, based on the emotioncy model. Ten students majoring in English participated in cognitive interviews and they were asked to elaborate on the tensions they might have encountered or are currently encountering. Based on the interview results, emotioncy management is one of the instructors’ abilities that plays a significant role in the process of foreign identity development. Further, in order to facilitate successful learning, emotioncy should be materialized to the practical level to be an apropos signifier in meeting students’ emotional needs.