خلاصة:
زمینه و هدف: امروزه در حوزه آسیبشناسی روانی به نقش روانبنههای هیجانی در تبیین اختلالهای روانی در بزرگسالی تأکید میشود. روانبنههای هیجانی به تعبیر، ارزیابی، تمایل به عمل، و الگوهای رفتاری اشاره دارد که افراد در رویارویی با هیجانهای خود از آنها استفاده میکنند. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش تجربههای سوءرفتار دوران کودکی در پیشبینی روانبنههای هیجانی در بزرگسالی انجام شد. روش: این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی است و جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه در سال تحصیلی 97-1396 بودند که از بین آنها 375 نفر با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای با رعایت نسبت دانشجویان هر دانشکده، انتخاب شدند. آزمودنیها به مقیاسهای خودگزارشی سوءرفتار کودکی محمدخانی و همکاران ( 2003) و روانبنههای هیجانی لیهی (2002) پاسخ دادند. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد بین اغلب تجربههای سوءرفتار دوران کودکی یعنی سوءرفتارهای عاطفی، جسمی، جنسی، و غفلت با روانبنههای هیجانی، رابطه معنادار وجود دارد. همچنین تجربههای سوءرفتار دوران کودکی، توانایی پیشبینی معنادار روانبنههای هیجانی سازشنایافته شامل تأییدطلبی، غیرقابل درک بودن، احساس گناه، دیدگاه سادهانگارانه در مورد هیجانها، فقدان مهارگری، تلاش برای منطقی بودن، توافق، نشخوار ذهنی، و سرزنش؛ و روانبنههای هیجانی سازشیافته شامل ارزشهای والاتر، خودآگاهی هیجانی، پذیرش احساسها، و ابراز هیجانی را داشتند (0/05P). نتیجه گیری: بر اساس نتایج این مطالعه میتوان نتیجه گیری کرد که برای کاهش شکلگیری روانبنههای هیجانی سازشنایافته و افزایش روانبنههای هیجانی سازشیافته، باید به نقش تجربههای سوءرفتار دوران کودکی توجه کرد و خانوادهها باید از پیامدهای شدید، مخرب، و طولانیمدت تجربههای سوءرفتار دوران کودکی آگاه شوند.
Background and Purpose: Nowadays, psychopathologists emphasize the role of emotional schemas in explaining mental disorders in adulthood. Emotional schema refers to the interpretation, evaluation, inclination to action and behavioral patterns that people use to deal with their emotions. Therefore, present research aimed to investigate the role of childhood abuse experiences in predicting emotional schemas in adulthood.
Method: This study was a descriptive correlational study. The population included all the students of Urmia branch of Islamic Azad University in the academic year 2017-2018, from which a sample of 375 students was selected by cluster random sampling in proportionate to the number of students at each faculty. The participants responded to the Child Abuse Self-report Scale (Mohammadkhani et al., 2003) and Leahy Emotional Schema Scale (Leahy, 2002). Data were analyzed using Pearson correlation coefficient and multiple regression analysis.
Results: Findings showed that there was a significant relationship between most of childhood abuse experiences, i.e. emotional, physical and sexual abuse and neglect and emotional schemas. Also childhood abuse experiences can significantly predict the ability of maladaptive emotional schemas, including validation, incomprehensibility, guilt, simplistic view of emotions, lack of control, demand for rationality, consensus, rumination and blame and adaptive emotional schemas, including higher values, emotional self-awareness, acceptance of feelings and emotional expression (P
Conclusion: Based on the results of this study, it can be concluded that attention should be paid to the role of childhood abuse experiences to decrease the maladaptive emotional schemas and increase the adaptive ones and families should be informed of the severe, destructive and long-term consequences of childhood abuse experiences.