خلاصة:
بیماری کرونا آسیب جدی به صنعت گردشگری وارد کرده است. نکتهٔ مهم پساکرونای گردشگری است که نتایج مطالعات نشان میدهند گردشگری موضوعی اجتماعی و پساکرونای گردشگری در ایران موضوعی قابلتأمل است. لذا، این تحقیق، که با هدف بررسی و تحلیل مدیریت بحران پساکرونای گردشگری از منظر تحلیل روانشناختی اجتماعی و با تأکید بر مؤلفههای تابآوری آنتونوفسکی (SOC) انجام شده است، از شیوهٔ کیفی و مصاحبهٔ عمیق نیمهساختاریافته با خبرگان بهره گرفته و، با روش تحلیل مضمون، پساکرونای گردشگری را تحلیل و بررسی کرده است. نتایج حاصل از یافتههای تحقیق به بحران پساکرونا اشاره دارد، بحرانی جدی که با بازاری نابسامان و تقاضای انبوه، بروز رفتارهای آسیبزنندهٔ ناشی از فشارهای دوران کرونا، تمایل به سفرهای داخلی و توجه بیشتر به امور بهداشتی همراه و مؤید مشکلات بسیاری بوده است. مدیریت بحران پساکرونای گردشگری، با توجه به روحیهٔ تابآوری، بر ایجاد آگاهی و درک بالا از شرایط آتی توسط متولیان و مدیران گردشگری و برنامهریزی عملیاتی و کوتاهمدت با محوریت گردشگری شهری تأکید میکند تا از رسانهها برای آگاهیبخشی، توصیف و آمادهسازی جامعهٔ میزبان و گردشگران برای دوران پس از کرونا بهرهمند شود.
Corona disease has seriously damaged the tourism industry. The critical point of post-corona tourism is that the results of the studies show that tourism is a social issue, and post-corona tourism in Iran will be ponderable. Therefore, this research aimed to investigate and analyze post-corona tourism crisis management from the perspective of social psychological analysis and to emphasize Antonovsky's resilience components (SOC), using the qualitative method and in-depth semi-structured interviews with experts and the analysis method. It has analyzed and investigated the post-corona theme of tourism. The results of the research findings point to the post-corona crisis, a severe crisis with an unsettled market and mass demand, along with the emergence of harmful behaviors due to the pressures of the corona era, the desire to travel domestically and pay more attention to health issues, which will prove many problems. The post-corona crisis management of tourism, due to the spirit of resilience, emphasizes the creation of high awareness and understanding of the future conditions, which should be clarified for the trustees and managers of tourism, and operational, and short-term planning should be carried out with the focus on urban tourism so that the media for Awareness, description, and preparation of the host community and tourists for the post-corona era benefited.
ملخص الجهاز:
لذا، این تحقیق، که با هدف بررسی و تحلیل مدیریت بحران پساکرونای گردشگری از منظر تحلیل روانشناختی اجتماعی و با تأکید بر مؤلفههای تابآوری آنتونوفسکی (SOC) انجام شده است، از شیوهٔ کیفی و مصاحبهٔ عمیق نیمهساختاریافته با خبرگان بهره گرفته و، با روش تحلیل مضمون، پساکرونای گردشگری را تحلیل و بررسی کرده است.
مدیریت بحران پساکرونای گردشگری، با توجه به روحیهٔ تابآوری، بر ایجاد آگاهی و درک بالا از شرایط آتی توسط متولیان و مدیران گردشگری و برنامهریزی عملیاتی و کوتاهمدت با محوریت گردشگری شهری تأکید میکند تا از رسانهها برای آگاهیبخشی، توصیف و آمادهسازی جامعهٔ میزبان و گردشگران برای دوران پس از کرونا بهرهمند شود.
لذا، پاسخ به سؤالات ذیل در این تحقیق مدنظر قرار گرفته است: ـ شرایط گردشگری در پساکرونا چگونه است؟ ـ بحران پساکرونای گردشگری چیست؟ ـ چگونه میتوان با استفاده از مؤلفههای تابآوری آنتونوفسکی (فهمپذیری/ مدیریتپذیری/ معناداری) بحران پساکرونای گردشگری را مدیریت کرد؟ World Health Organization.
SARS Ebola Bird flu Normative approach Barton Work Break-down Structure (WBS) Risk Priority Number (RPN) )به تصویرصفحه مراجعه شود)شکل 1: مدل مدیریت بحران در صنعت گردشگری (یاوری گهر و منصوری مؤید، 1396) با توجه به همهگیری کووید-19 در جهان و روند شیوع بالای آن در اثر جابهجایی افراد، دولتها محدودیتهای رفتوآمد بسیار سختی را در پیش گرفتند.
در پاسخ به سؤال سوم که «از دیدگاه شما چگونه میتوان با استفاده از مؤلفههای تابآوری آنتونوفسکی (فهمپذیری/مدیریتپذیری/معناداری) بحران پساکرونای گردشگری را مدیریت کرد»، خبرگان به ایجاد درک و آگاهی لازم از شرایط پساکرونای گردشگری، هم برای گردشگران و هم جامعهٔ میزبان، اشاره داشتند: «آگاهیبخشی میتواند از سوی رسانهها، که نقش پررنگی در دوران کرونا داشتهاند، انجام شود.