خلاصة:
ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺗﺄﺛﯿﺮ ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ راﺑﻄﻪ ﻣﻨﺪ ﺑﺮ وﻓﺎداری ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن در آژاﻧﺲ ﻫﺎی ﻣﺴﺎﻓﺮﺗﯽ ﺷﻬﺮ ﺗﺒﺮﯾﺰ در ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن1395ﺻﻮرت ﭘﺬﯾﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ، ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ و از ﻧﻮع ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ روش ﭘﯿﻤﺎﯾﺸﯽ اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ از ﻧﻈﺮ ﻫﺪف، ﮐﺎرﺑﺮدی ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﮐﻠﯿﻪ ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن آژاﻧﺲ ﻫﺎی ﻣﺴﺎﻓﺮﺗﯽ ﺷﻬﺮ ﺗﺒﺮﯾﺰ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. و ﺑﺮای ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن از روش ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﯿﺮی ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﺳﺎده اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ. اﺑﺰار ﮔﺮد آوری داده ﻫﺎ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺑﻮده و داده ﻫﺎ ﺑﺎ روش رﮔﺮﺳﯿﻮن ﭼﻨﺪﮔﺎﻧﻪ ﻣﻮرد ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. در اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ از ﻣﺪل دوﺑﯿﺴﯽ)2007( اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ. اﯾﻦ ﻣﺪل ﺷﺎﻣﻞ ﭼﻬﺎر ﻣﺘﻐﯿﺮ ﻣﺴﺘﻘﻞ اﻋﺘﻤﺎد، ﺗﻌﻬﺪ، ارﺗﺒﺎﻃﺎت، ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺗﻌﺎرض و ﻣﺘﻐﯿﺮ واﺑﺴﺘﻪ وﻓﺎداری ﻣﺸﺘﺮی ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪه ﺣﺎﮐﯽ از آن اﺳﺖ ﮐﻪ اﻋﺘﻤﺎد، ﺗﻌﻬﺪ، ارﺗﺒﺎﻃﺎت، ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺗﻌﺎرض ﺑﺮ وﻓﺎداری ﻣﺸﺘﺮی ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﺎداری دارد. و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻧﺸﺎن داده ﺷﺪ ﮐﻪ ﻣﺘﻐﯿﺮ اﻋﺘﻤﺎد دارای ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﻣﻘﺪار ﺿﺮﯾﺐ ﻣﺴﯿﺮ اﺳﺖ و ﺗﺄﺛﯿﺮ آن ﺑﺮ وﻓﺎداری ﻣﺸﺘﺮی ﺑﯿﺸﺘﺮ از ﺳﺎﯾﺮ ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎ اﺳﺖ.
The provided present research aimed to The Impact of Relationship Marketing on Customer Loyalty in the Travel Agencies Tabriz City has been done in the summer of 2016. This study, in terms of purpose, is functional and based on data collection, is descriptive and correlational. Statistical population of this research has considered all Customers of the Travel Agencies Tabriz City. And for the customers community From simple random sampling method is used. The data gathering tool was a questionnaire and The data are analyzed using multiple regression methods. In this study, we used the Ndubisi Model (2007). This model consists of four independent variables of trust, commitment, communication, conflict management and the dependent variable is Customer Loyalty. Provided results showing that trust, commitment, communication, conflict management has a positive and significant effect on customer loyalty. and also it was shown that variable Trust has the largest is path coefficient and its impact on Customer Loyalty is higher than other variables.
ملخص الجهاز:
بازاريابي رابطه مند، وفاداري مشتريان ، اعتماد، تعهد، ارتباطات ، مديريت تعارض مقدمه امروزه شرکت هايي با عملکرد برتر در صنايع مختلف در حال حرکت به سمت حفظ مشتريان وجلب وفاداري آنها مي باشند، زيرا اغلب بازارها در مرحله بلوغ خود قرار دارند، رقابت در حال افزايش و هزينه ها ي جذب مشتريان جديد نيز به شدت افزايش يافته است (١٩٩٩ ,Armstrong &Kotler, P.
بنابر اين مسئله اصلي اين تحقيق تأثير بازاريابي رابطه مند بر وفاداري مشتريان در آژانس هاي مسافرتي شهر تبريز است .
که در مقاله حاضر بازاريابي رابطه مند با استفاده از روش دوبيسي(متغييرهاي اعتماد، تعهد، ارتباطات و مديريت تعارض به عنوان متغيير پيش بيني کننده وفاداري مشتري) مورد مطالعه قرار گرفته است .
بلومکويست و همکارانش در سال ١٩٩٣ ويژگي هاي کليدي و مهم بازاريابي رابطه مند را به اين ترتيب بيان کردند: هر مشتري به عنوان يک فرد يا واحد مجزا در نظر گرفته مي شود، فعاليتهاي شرکت عمدتا در جهت مشتريان فعلي رهبري مي شوند، اجراي فعاليتها بر اساس تعاملات و گفتگوهاست ، سازمان به دنبال کسب سود از طريق کاهش جا به جايي مشتريان و تقويت روابط با آنهاست ( ,Ndubisi .
نتايج بررسي هاي سين و ديگران در سال ٢٠٠٢ نشان مي دهد که بنيان هاي بازاريابي رابطه مند شامل اعتماد، روابط اجتماعي، ارتباطات ، ارزش هاي مشترک، همدلي و تلاش دوجانبه تاثير مثبت و معناداري بررشد فروش و سهم بازار اين شرکت ها داشته است .
خلاصه پيشينه تحقيق (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) اهداف تحقيق هدف اصلي اين پژوهش ، تعيين تأثير بازاريابي رابطه مند بر وفاداري مشتريان در آژانس هاي مسافرتي شهر تبريز است .