خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر ارزش ادراکی از تجارت سیار (اعتماد، نفوذ اجتماعی، سودمندی درک شده، تحرک درک شده و لذت درک شده) بر رضایت مصرف کننده در داروخانههای آنلاین، انجام گرفت. مطالعه حاضر توصیفی از نوع همبستگی میباشد که جامعه آماری آن را کلیه مشتریان داروخانههای آنلاین از طریق اپلیکیشنهای موبایل چون داروکو، دارو استور و... تشکیل میدهند. با توجه به این که پرسشنامه مدنظر پژوهش بر پایه پژوهش کالانیک و همکاران (2021)، 21 گویه دارد و روش آزمون فرضیهها معادلات ساختاری است، 210 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. روش نمونهگیری نیز در دسترس میباشد. پایایی پرسشنامه با بهرهگیری از آلفای کرونباخ و روایی آن با میانگین واریانس و روش نورفل و لاکر تایید گردید. نتایج تجزیه و تحلیل دادهها با معادلات ساختاری نشان داد که اعتماد، نفوذ اجتماعی، سودمندی درک شده، تحرک درک شده و لذت درک شده به طور مثبت بر رضایت مصرف کننده از تجارت سیار تاثیرگذار هستند؛ بنابراین میتوان با تمرکز بر بهبود ارزش ادراکی مصرف کنندگان از تجارت سیار، رضایتمندی آنها را ارتقا بخشید.
The present study was conducted with the aim of investigating the effect of perceived value of mobile commerce (trust, social influence, perceived usefulness, perceived mobility and perceived pleasure) on consumer satisfaction in online pharmacies. The present study is a description of the correlation type, the statistical population of which is made up of all customers of online pharmacies through mobile applications such as Daruko, Darustore, etc. Due to the fact that the questionnaire considered by the research (based on the research of Kalanik et al. (2021)) has 21 items, and the hypothesis testing method is structural equations, 210 people were selected as a statistical sample. Sampling method is also available. The reliability of the questionnaire was confirmed using Cronbach's alpha, and its validity was confirmed by the average variance and the Norfel and Locker method. The results of data analysis with structural equations showed that trust, social influence, perceived usefulness, perceived mobility and perceived enjoyment positively affect consumer satisfaction with mobile commerce. Therefore, by focusing on improving the perceived value of consumers from mobile commerce, their satisfaction can be improved.