خلاصة:
در علم روانشناسی، خردمندی بهعنوان یک ویژگی شخصیتی، توانایی شناختی و یا ترکیبی از هر دو در نظر گرفته شده است. رابطه بین خردمندی و خداآگاهی در پژوهشهای مختلف وجود دارد و این هر دو زمینهساز رشد اخلاقی در نوجوانان میباشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی مدل علّی تصور از خدا و رشد اخلاقی با میانجیگری خردمندی در دانشآموزان دختر تیزهوش صورت پذیرفت. روش پژوهش، همبستگی از نوع مدل معادلات ساختاری بود. جامعهی این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر تیزهوش (340 نفر) شهر خرمآباد در سال تحصیلی 1401-1400 بود. حجم نمونه آماری برابر 160 نفر تعیین شد که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انجام شد. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش مقیاس خردمندی وبستر (SWS)، مقیاس رشد اخلاقی (MDS) و مقیاس وضعیت مذهبی (RSI) بود. تحلیل دادهها به روش آماری مدل معادلات ساختاری انجام شد. بر اساس نتایج این پژوهش، مدل پیشنهادی از برازش مطلوبی برخوردار بود. (بیش از 90 /0). بهطورکلی نتایج غیرمستقیم مدل پژوهش نشان داد که تصوّر از خدا از طریق میانجیگری خردمندی اثر غیرمستقیم بر رشد اخلاقی دارد (05/0>P، 54/0= β).. بر طبق نتایج این پژوهش، پیشنهاد میشود برای ترویج رفتار اخلاقی و اهمیت دادن به اصول اخلاقمحور، بر تقویت خردمندی و تصوّر از خدا در برنامهریزیهای تربیتی، آموزشی و بهخصوص مشاورهای تاکید شود و خداآگاهی نوجوانان مورد توجّه باشد.
In psychology, intelligence is considered a personality trait, cognitive ability, or a combination of both. The relationship between intelligence and consciousness has been explored in various studies, as both are foundational for moral development in adolescents. The present study investigated the causal model of belief in God and moral development with the mediating role of intelligence among gifted female students. The research design employed in this study was correlational, using structural equation modeling. The population consisted of all gifted female students (n=340) in Khorramabad during the academic year 2021-2022. The sample size was 160 participants, and cluster random sampling was employed. The instruments used in this study included the Smartness-Webster Scale (SWS), the Moral Development Scale (MDS), and the Religious Status Inventory (RSI). Data analysis was conducted using structural equation modeling. The results of this study indicated a good fit for the proposed model. Overall, the indirect effects of the research model demonstrated that belief in God indirectly affects moral development through the mediating role of intelligence. Based on the findings of this study, it is recommended to emphasize the promotion of ethical behavior and the importance of ethical principles by strengthening intelligence and belief in God in educational, instructional, and particularly counseling programs. Additionally, attention should be given to the consciousness of adolescents.