خلاصة:
هدف: استفاده مشکلزا از تلفنهمراه در حوزه اجتماعی نیز مشکلاتی را به وجـود آورده اسـت. هدف این پژوهش تدوین مدل علی استفاده مشکلزا از موبایل بر اساس خودنظمجویی و اهمالکاری تحصیلی با میانجیگری آمادگی برای بیحوصلگی بود. روش: پژوهش از نظر هدف کاربردی، در حوزه طرحهای توصیفی - همبستگی و روش تحلیل از نوع مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعۀ آماری شامل تمامی دانشجویان دختر مقطع کارشناسی دانشگاه کوثر بجنورد به تعداد 2200 در سال تحصیلی 1401-1400 بود که حجم نمونه بر اساس حداقل آزمودنی مورد نیاز به ازای متغیرهای آشکار در مدل، تعداد 327 نفر بود. در این پژوهش برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه مقیاس استفاده آسیبزا از تلفنهمراه جنارو (2007)، پرسشنامه خودنظمجویی تحصیلی بوفارد (1998)، پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی راثبلوم (2013) و پرسشنامه آمادگی برای بیحوصلگی فالمن و همکاران (2013) استفاده شد. تحلیل دادهها با روش مدلیابی معادلات ساختاری و استفاده از نرمافزارهای spss و Amos صورت گرفت. یافتهها: یافتهها نشان داد که استفاده آسیبزا از موبایل تاثیر مثبت و معناداری بر آمادگی برای بیحوصلگی دارد (05/0>P). استفاده آسیبزا از موبایل تاثیر معناداری بر خودنظمجویی تحصیلی و اهمالکاری ندارد (05/0P). نتیجهگیری: با توجه به شاخصها و ضرایب بهدستآمده میتوان نتیجه گرفت که مدل پیشنهادی برای پیشبینی استفاده مشکلزا از موبایل مناسب بوده و دادهها با مدل پژوهش برازش مناسبی داشته است.
Objective: The problematic use of mobile phones has also created problems in the social sphere. The purpose of this research was to develop a causal model of problematic mobile phone use based on self-regulation and academic procrastination with the mediation of readiness for boredom.Method: In terms of practical purpose, the research was in the field of descriptive-correlation designs and the analysis method was structural equation modeling. The statistical population included all undergraduate female students of Kosar Bojnord University, numbering 2200 in the academic year 2021-2022, and the sample size was 327 people based on the minimum number of subjects required for the obvious variables in the model. In this research, Gennaro's (2007) harmful use of mobile phone questionnaire, Bouffard's academic self-regulation questionnaire (1998), Roth Bloom's academic procrastination questionnaire (2013) and Falman et al.'s (2013) readiness questionnaire were used to collect information. Data analysis was done by structural equation modeling method and using SPSS and Amos software.Findings: The findings showed that the harmful use of mobile phones has a positive and significant effect on the readiness for boredom (PConclusion: According to the obtained indices and coefficients, it can be concluded that the proposed model is suitable for predicting the problematic use of mobile phones and the data have a good fit with the research model.
ملخص الجهاز:
تدوين مدل علي استفاده مشکل زا از موبايل بر اساس خود-نظم جويي و اهمال کاري تحصيلي با ميانجيگري آمادگي براي بيحوصلگي Developing a Causal Model of Problematic Mobile Phone Use Based on Self-Discipline and Academic Procrastination with the Mediation of Readiness for Boredom آرزو اصغري ١*، هانيه ميان آبادي 2 دريافت مقاله : ١٤٠١/٠٨/٢٨ بازنگري مقاله : ١٤٠١/١١/٠٦ پذيرش مقاله : ١٤٠٢/٠٢/٢٥ انتشار مقاله : ١٤٠٢/٠٤/٣١ چکيده هدف : استفاده مشکل زا از تلفن همراه در حوزه اجتماعي نيز مشکلاتي را به وجـود آورده اسـت .
هدف اين پژوهش تدوين مدل علي استفاده مشکل زا از موبايل بر اساس خودنظم جويي و اهمال کاري تحصيلي با ميانجيگري آمادگي براي بيحوصلگي بود.
Wang, Gallo, Sun, Leo and Fan 5.
ازاين رو پژوهش حاضر به دنبال پاسخ دهي به اين سؤال است که آيا آمادگي براي بيحوصلگي در رابطه بين استفاده مشکل زا از تلفن همراه ، خودنظم جويي تحصيلي و اهمال کاري تحصيلي نقش واسطه اي دارد؟ 1.
Elhai, Vasquez, Lustgarten 4.
ماتريس همبستگي پيرسون متغيرهاي اصلي پژوهش (رجوع شود به تصویر صفحه) نتايج آزمون ضريب همبستگي پيرسون ، رابطه مثبت و معنيداري بين متغيرهاي استفاده آسيب زا از موبايل و اهمال کاري (٠/٤٠٦) و آمادگي براي بيحوصلگي (٠/٤٧١) را نشان ميدهد اما رابطه استفاده آسيب زا از موبايل و خودنظم جويي به لحاظ آماري رد شده است ، زيرا سطح معنيداري به دست آمده ٠/٠٤٣ بوده و بيشتر از ٠/٠٥ ميباشد.
بحث و نتيجه گيري هدف پژوهش حاضر تدوين مدل علي استفاده مشکل زا از موبايل بر اساس خودنظم جويي و اهمال کاري تحصيلي با ميانجيگري آمادگي براي بيحوصلگي بود.
Investigating the relationship between excessive use of mobile phones and academic procrastination in students, The First International conference on psychology and educational sciences, Shiraz.