خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر، تحلیل نقش مدیریت و بسترسازی جهت تحول مدرسه میباشد که به روش
توصیفی تحلیلی و به شیوه کتابخانهای انجام شده است. نتایج نشان داد که با رشد تکنولوژی جامعه انسانی
متحول شده و باسرعت دچار تغییر میشود این تغییرات خود به خود نیازهای جدید را بوجود میآورد.
دستاندرکاران تعلیم و تربیت باید همزمان با این تغییرات برنامهریزی نمایند وخود نیز ضمن کسب
آگاهیهای جدید به روشهای مناسب و نوین آموزشی و پرورشی مجهز شوند. مدیر مدرسه در اسناد
تحولی، بهعنوان یکی از عناصر اصلی تحقق ماموریت آموزش و پرورش نقش و جایگاه فوقالعادهای دارد.
مدیریت مدارس زیرمجموعهای از مدیریت در سازمانهای آموزشی و تربیتی میباشد. مدیران مدارس با
انجام فعالیتهای آموزشی و تربیتی، سهم عمدهای در پیشرفتهای اجتماعی ایفا میکنند. در یک کلام مدیرخوب از هیچ، همه چیز میسازد. قدردان فرصت هایست که در اختیارش قرار گرفته است و همیشه با
است. « مدرسه ای هویت ساز و رشد دهنده » ، خود میگوید: مدرسه تحت مدیریت من
ملخص الجهاز:
بديهي است در چنين شرايطي اگرچه توجه به عوامل گوناگون ، متنوع و مؤثر از اهميت ويژه اي برخوردار است اما توانمندسازي مديران مدارس در برنامه ريزي و رهبري خلاق فعاليت هاي آموزشي و تربيتي، به رهگيري از ظرفيت سرمايه هاي انساني (کارکنان ، اوليا و دانش آموزان ) و جلب مشارکت فعال اين سرمايه ي ارزشمند در اداره ي امور مدرسه ، مديريت منابع مادي و همچنين جلب مشارکت مراکز و نهادهاي پيراموني بيش از هر راهبرد ديگري ارتقا و بهبودمديريت مدرسه را ممکن ميکند.
با وجود تلاش هاي مديران و برنامه ريزان آموزش وپرورش در کسب تجارب و عملي کردن ايده ها و انديشه هاي جديد جهاني در تعليم وتربيت جامعه و زحماتي که در اين موارد متحمل شده اند، به دليل نيازهاي جديد و نيز ناديده گرفتن نقش فرايند تحول در مديريت و برنامه ريزي نتوانسته اند به خوبي به اهداف مورد نظر دست يابند.
مدرسه در افق چشم انداز سند تحول بنيادين آموزش وپرورش جلوه گاهي است براي تحقق مراتب حيات طيبه ، کانون عرصه خدمات و فرصت هاي تربيتي، زمينه ساز درک و اصلاح موقعيت توسط دانش آموزان و تکوين و تعالي پيوسته هويت آنان براساس نظام معيار اسلامي.
معلمان ، دانش آموزان و خانواده هاي ايشان بايد ببينند که مدير مدرسه براي اجراي برنامه هاي درسي اهميت بسيار زيادي قائل است و اصرار دارد که کتاب درسي با همه فعاليت هايش در سطح کلاس يا در بيرون کلاس و يا در خانه اجرا شود.