ملخص الجهاز:
با اين حال، تحت الگوي جديد سازمانهاي دانشمحور، مانند مراکز آموزش عالي، حضور مولفههاي سرمايه فکري به عنوان درونداد دانش به عنوان محرکي مهم و اصلي براي هدايت روند توليد دانش و نظام نوآوري در يک کشور، مورد توجه قرار گرفته است (چنگ و همکاران، ٢٠٢٢).
بنابراين، با در نظر گرفتن اين ديدگاه نسبت به فرايند تبديل سرمايه فکري، ميتوان گفت که مولفههاي سرمايه فکري به عنوان درونداد دانش از عوامل مهمي براي دستيابي به عملکرد بهتر در مراکز آموزش عالي به عنوان برونداد دانش، هستند (راميرز و همکاران، ٢٠١٦).
پيشينه پژوهشي فراوان درباره مولفههاي سرمايه فکري نشان داده است که مراکز آموزش عالي کارخانههاي توليد دانش هستند که در آنها دانش از طريق مهارت و تجربه، پژوهشهاي سيستماتيک، برنامههاي آموزشي و مشارکت بين دانشگاه و صنعت، توليد و متحول ميشود، و در روند توليد دانش، فعاليتهاي پويا و مکرر اين مراکز به عنوان تسهيلکننده و پردازنده اين امکان را فراهم ميکند تا درونداد دانش به برونداد نهايي تبديل شود (راميرز و همکاران، ٢٠١٦).
با اينحال، تلاشهاي اندکي براي بررسي نقش واسط نوآوري استراتژيک در روند تبديل سرمايه رابطهاي به عنوان درونداد به عملکرد مراکز آموزش عالي به عنوان برونداد صورت گرفته است.
نتايج حاصل از تجزيه و تحليل دادهها نشان داد که مولفههاي سرمايه فکري به عنوان درونداد دانش، با نقش ميانجي نوآوري استراتژيک و قابليتهاي فرايندي، بطور معناداري بر برونداد دانش يا همان عملکرد مراکز آموزش عالي تاثير ميگذارد.
External and internal capabilities and organizational performance: Does intellectual capital matter?
Intellectual capital in universities: Improving transparency and internal management.