خلاصة:
هدف: دگرگونی سازمانها و صنایع مستلزم نوسازی راهبردی است و با توجه به نااطمینانی موجود در محیطهای رقابتی، مدیران با شناسایی و رتبهبندی پیشرانهای نوسازی راهبردی، میتوانند زمینۀ نوسازی و تحول را در سازمانها فراهم نمایند. بر اساس این، هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی و سطحبندی پیشرانهای نوسازی راهبردی در سازمانهای توسعهای ایران است.
طرح پژوهش/ روش‏شناسی/ رویکرد: شناسایی پیشرانهای نوسازی راهبردی از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته بر پایۀ تکنیک اشباع نظری با 22 نفر از استادان و مدیران اسبق و فعلی ایدرو انجام گرفت. به منظور سطحبندی پیشرانهای شناساییشده از نظرات 58 نفر از مدیران میانی و ارشد شرکتهای دولتی تابع ایدرو با روش نمونهگیری هدفمند و با کمک پرسشنامه استفاده شد.
یافتهها: کدگذاری مصاحبهها با استفاده از نرمافزار مکس‏کیودا به شناسایی 15 پیشران در شکلگیری نوسازی راهبردی منجر شد. پیشرانهای شناساییشده با روش ساختاری تفسیری به تشکیل شش سطح منجر شد که قابلیتهای سازمان و قدرت انطباقپذیری اثرگذارترین و صلاحیتهای کارکنان و تحلیل صحیح از بازار اثرپذیرترین عوامل بودند.
ارزش/ اصالت پژوهش: مدلسازی پیشرانهای نوسازی راهبردی میتواند به کاهش شکاف نظری پژوهش منجر شود. سهم پژوهش حاضر آن است که مدیران و تصمیمگیرندگانِ کلیدی شرکتهای دولتی تابع ایدرو، پیشرانهای نوسازی راهبردی را شناسایی کنند و با سرمایهگذاری در اثربخشترین عوامل، زمینۀ نوسازی و تحول شرکتها را فراهم سازند.
Purpose: Transformation of organizations and industries requires strategic renewal, and due to the uncertainty in competitive environments, managers can provide the basis for renewal in organizations by identifying and ranking the drivers of renewal and transformation. Accordingly, the purpose of this study was to identify and categorize the drivers of strategic renewal drivers in Iranian development organizations.
Methodology: The drivers of strategic renewal were identified through semi-structured interviews with 22 former and current IDRO professors and managers based on theoretical saturation technique. To categorize the identified propellants, the opinions of 58 senior and middle managers of state-owned companies affiliated to IDRO were gathered. Purposive sampling method and questionnaires were used.
Findings: MAXQDA software was used, and the coding of the interviews led to the identification of 15 drivers in the formation of strategic renewal. The drivers identified by the interpretive structural method led to the formation of six levels, of which the capabilities of the organization and the power of adaptability were the most effective. Besides, the competencies of the employees and the correct analysis of the market were the most affected ones.
Originality: Modeling the drivers of strategic renewal can narrow the theoretical gap in the research in this area. Moreover, the contribution of the current research for the managers and key decision makers of public companies affiliated to IDRO is that it helps them to identify the drivers of strategic renewal and to provide the basis for the renewal and transformation of their companies by investing in the most effective factors.