خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی اقدامات موثر ذینفعان برنامهدرسی در آموزشعالی(سیاستگذارانآموزشی، مدیران دانشگاهها، اساتید و دانشجویان) به منظور ارائه مدل انجام شده است. این پژوهش از حیث هدف کاربردی و از نوع آمیخته است بدین ترتیب در بخش اول ازروش تحلیل مضمون و در بخش دوم از روش توصیفی- پیمایشی بهرهگرفته شد. حوزهی آماری پژوهش در بخشکیفی شامل متخصصان برنامهدرسی و موضوعی باتجربه که در این زمینه پژوهش انجام دادهاند با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند ، و بخشکمی را متخصصان برنامهدرسی در سراسر کشور تشکیل میدهد که به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. تعداد مصاحبهشوندگان 13 نفر بود به بر حسب اشباع دادهها تعداد آنها مشخصگردید و در بخشکمی تعداد نمونه 83 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران تعداد آنها برآورد شد. ابزار جمعآوری اطلاعات مصاحبهنیمهساختار یافته که به صورت تلفنی انجام شد و پرسشنامه محقق است که به صورت الکترونیکی تهیه و لینک آن در اختیار مشارکتکنندگان گذاشته شد. روایی مصاحبهها و پرسشنامه از روش روایی محتوایی و پایایی پرسشنامه با آلفای کرونباخ(82/.) تعیین شد. تحلیل دادهها در بخشکیفی از پارادایم تفسیرگرایی و در بخشکمی از(آمار توصیفی، آزمون بارتلت، خی دو، آزمونt و تحلیل عامل اکتشافی و تحلیل عامل تاییدی) استفاده شد.پس از تحلیل دادهها در بخش کیفی و استخراج اقدامات موثر ذینفعان برنامهدرسی، 12 گویه در حوزه سیاستگذاران، 11 گویه در حوزه مدیران دانشگاه، 9 گویه در حوزه اساتید و 9 گویه در حوزه دانشجویان شناسایی شد. علاوه براین، تحلیل دادههایکمی منتج به ارائه مدل تحلیل عاملی شدکه از برازندگی خوبی برخوردار است.(08/0 = Rmsea). از این مطالعه میتوان نتیجه گرفت که بیشترین اقدامات باید در راستای ایجاد عدالت و برابری در دسترسی به فناوری و افزایش سواد رسانهای صورت پذیرد.
The purpose of the present study, Identify effective actions of curriculum stakeholders in higher education (educational policy makers, universitymanagers, professors and students) and offered a Model for this purpose. This research is applied and mixed in terms of purpose,thus,in the first part, the method of themic analysis was used,and in the second part, the descriptive-survey method was used. The statistical area of the research in the qualitative section includes experienced curriculum and subject specialists who have conducted research in this field using the purposeful sampling method, and the quantitative section is made up of curriculum specialists across the country. Which were selected by available sampling method. The number of interviewees was 13, and their number was determined according to data saturation, and in the quantitative part, the number of samples was 83, which was estamated using Cochran’s formula. The data collection tool is a semi-structured interview that was conducted over the phone and a researcher’s questionnaire that was prepared electronically and its link was provided to the practicipants. The validity of the interviws and the questionnaire was determined by the content validity method and the reliability of the questionnaire was determined whith Cronbach’s alpha(0.82). Data analysis in the qualitative part of interpretivism paradigm and in the quantitative part (descriptive statistics, Bartlett test, KMO, chi square, t-test, EFA and CFA has taken. After analyzig the data in the qualitative section and extracting the effective actions of curriculum stakeholders, 12 items ewre identified in the field of pilicy makers, 11 items in university administrators, 9 items in professors and 9 items in students. In addition, the analysis of quantitative data led to the presentation of a factor analysis model that has a good fit(Rmsea=0/82). From this sstudy, it can be concluded that most measures should be taken in order to create justice and equality in access to technology and increase media literacy.
ملخص الجهاز:
Key words: Curriculum Stakeholders, Curriculum Higher Education,COVID-19 مقدمه هجوم ناگهانی ویروس کووید-19 موجب شد تا دنیای خارج از خانه کارایی خود را تا حد زیادی از دست دهد، و همه را مجبور کرد تا تمام کارهای روزمره خود را در تمام سطوح مورد بررسی قرار داده و اقداماتی را که ضرورتی برای انجام آن در دوران همه گیری وجود ندارد را کنار گذاشته و اقدامات جدید را جایگزین آن کند.
علا وه براین،رفیعی، غفاری و خرمی (Rafiei,ghaffari & Khorami,2017)، اردلان ، منافی و زمانی (Ardalan,Manafi sharaf Abad & Zamani, 2015)، تاری، شمس و رضایی زاده(Tari, shams, & rezaei zadeh,2017) و تاروس و همکاران(Tarus, Gichoya & Muumbo,2015) چالش آموزش از راه دور را معرفی کرده اند و آنها را مانعی برای این نوع آموزش ها می دانند.
ابزار بخش کمی را پرسشنامه محقق ساخته که به وسیله گویه های مستخرج از اسناد و مدارک و نتایج حاصل از مصاحبه که با متخصصان برنامه درسی صورت گرفته بود به صورت جدول در بخش یافته ها آورده شده است(مراجعه به جدول شماره 2)، تهیه گردیده که شامل 32 سئوال می باشد و از این تعداد 11 سئوال در زمینه اقدامات موثر سیاستگذاران برنامه درسی آموزش عالی در شرایط بحرانی کووید-19 ، 8 سئوال در زمینه اقدامات مدیران دانشگاه ها در این شرایط، 7 سئوال در زمینه اقدامات موثر اساتید و 6 سئوال در زمینه اقدامات موثر دانشجویان را تشکیل می دهدکه بر اساس طیف پنج درجه ای لیکرت از خیلی زیاد، زیاد، متوسط، کم و خیلی کم و به ترتیب به هر پاسخ نمره یک تا پنج داده شده،تنظیم شدند.