خلاصة:
از عوامل مهم و موثر موفقیت در برنامهریزی توسعه، آگاهی از ساختار و پتانسیل بخشهای مختلف در اقتصادمیباشد. زیربخش حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات از جمله بخشهای اقتصاد کشور میباشند که سهم آتهادر تولید ناخالص ملی قابل توجه بوده و بدین جهت، عوامل موثر بر ارز شافزوده آن میبایست مورد توجهسیاستگذاران اقتصادی باشد. از طرفی در راستای تدوین و تصمی مگیریهای کلان اقتصادی، همواره میزان وجهت تاثیر)تقارن یا عدم تقارن(سیاستهای پولی از جمله تغییرات حجم نقدینگی بر متغیرهای کلان موردتوجه سیاستگزاران اقتصادی بوده است. در این مطالعه جهت و میزان تاثیرپذیری ارز شافزوده زیربخش حملو نقل، انبارداری و ارتباطات از تغییرات نامتقارن حجم نقدینگی با استفاده از داده های سری زمانی به صورتسالانه ط ی دوره 1363 تا 1398 به صورت پویا بررسی گردید و برای این منظور از مدل خودبازگشتی با وقفه هایتوزیعی غیرخط ی 5 (NARDL (و رهیافت آزمون کرانه ها استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که رابطهبلندمدت)همجمعبستگی(بین متغیرهای مدل وجود داشته و شوکهای تغییرات حجم ن قدینگی در مدل موردبررسی دارای اثر نامتقارن بوده و د ر بلندمدت ضرایب بزرگتری دارن د. بر اساس سایر نتایج تحقیق، نرخ سوداعتبارات بانکی بر ارز شافزوده این زیربخش مثبت و معن یدار بوده و کشش ارز شافزوده زیربخش مذکور درمدل مورد بررسی نسبت به تغییرات حجم نقدینگی در کوتاهمدت و بلندمدت بیشتر از نرخ سود اعتبارات بانکیاست .کلما ت کلیدی : ارزش افزوده، حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات، حجم نقدینگی، اثرا ت نامتقارن، رویکردARDL غیرخطی.
One of the important and effective success factors in development planning is the knowledge of the structure and potential of different sectors in the economy. Transportation, warehousing and communication sub-sectors are among the sectors of the country's economy, which have a significant share in the gross national product, and therefore, the factors affecting its added value should be considered by economic policy makers. On the other hand, in the direction of formulation and macro-economic decisions, the amount and direction of influence (symmetry or asymmetry) of monetary policies, including changes in the volume of liquidity, on macro-variables has always been the concern of economic policymakers. Therefore, in the upcoming study, we will dynamically examine the direction and degree of influence of the added value of the transportation, warehousing and communication sub-sector from asymmetric changes in the volume of liquidity using time series data annually during the period 1363 to 1398 and for For this purpose, the autoregression model with non-linear distribution breaks and the edge test approach have been used. The results show that there is a long-term relationship (collinearity) between the variables of the model, and the shocks of changes in the volume of liquidity in the studied model have an asymmetric effect and have larger coefficients in the long run. Based on other research results, the interest rate of bank loans on the added value of this sub-sector is positive and significant, and the elasticity of the added value of the mentioned sub-sector in the investigated model is higher than the interest rate of bank loans in relation to the changes in the volume of liquidity in the short and long term.