خلاصة:
هدف این مطالعه، بررسی رابطه بین طراحی محصول با عملکرد خرید مشتری با نقش میانجی تداعی برند در مصرفکنندگان پسته بستهبندی در شهر کرمان است. روش پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت توصیفی با مطالعه همبستگی بود. جامعه آماری کلیه مصرفکنندگان پسته در شهر کرمان در سال 1400 بودند که برای خرید پسته بستهبندی برند شرکت کرنا به فروشگاههای فروش پسته مراجعه میکردند. به دلیل نامحدود بودن جامعه، تعداد 334 نفر به عنوان نمونه آماری و به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در این مطالعه پرسشنامه بود و از پرسشنامههای طراحی محصول مدل لیونندانک (2019)، عملکرد خرید مشتری مدل سگرا و همکاران (2007) و تداعی برند مدل انگوک فن و قنتوس (2013) استفاده شد. روایی ابزار با روش اعتبار محتوایی و پایایی با آلفای کرونباخ بررسی و تایید شد. تجزیه و تحلیل دادهها توسط نرم افزارهای Spss و Amos انجام شد. یافتهها نشان داد بین طراحی محصول با عملکرد خرید مشتری با نقش میانجی تداعی برند در مصرف کنندگان پسته بستهبندی رابطه معنیداری وجود دارد (05/0p<). بین طراحی محصول با تداعی برند (05/0p<)، بین تداعی برند با عملکرد خرید مشتری (05/0p<) و بین طراحی محصول با عملکرد خرید مشتری در مصرفکنندگان پسته بستهبندی رابطه مستقیم و معنیداری وجود دارد (05/0p<). بر اساس یافتهها به نظر میرسد افزایش طراحی محصول و افزایش میزان تداعی و تصویر ذهنی از پسته بستهبندی شده میتواند باعث افزایش عملکرد خرید مشتریان این محصول شود.
The purpose of this study is to investigate the relationship between product design and customer purchase performance with the mediating role of brand association in consumers of packaged pistachios in Kerman city. The research method was applied in terms of purpose and descriptive in nature with correlational study. The statistical population was all pistachio consumers in Kerman city in 1400, who visited pistachio stores to buy packaged pistachios of Karna company. Due to the unlimited population, 334 people were randomly selected as a statistical sample. The tool of data collection in this study was a questionnaire, and the product design questionnaires of the Lyonendank model (2019), the customer purchase performance of the Segra et al. model (2007) and the brand association model of Angok Fan and Qantos (2013) were used. The validity of the tool was checked and confirmed by the method of content validity and reliability with Cronbach's alpha. Data analysis was done by Spss and Amos software. The findings showed that there is a significant relationship between product design and customer purchase performance with the mediating role of brand association in consumers of packaged pistachios (p<0.05). There is a direct and significant relationship between product design and brand association (p<0.05), between brand association and customer purchase performance (p<0.05) and between product design and customer purchase performance in pistachio packaging consumers (p<0.05). . Based on the findings, it seems that increasing the product design and increasing the association and mental image of packaged pistachios can increase the purchasing performance of customers of this product.