خلاصة:
هدف از این پژوهش شناسایی و توسعه مدلی برای استراتژیهای مسئولانه شرکتها با روش فراترکیب است. پژوهش حاضر از نظر هدف، توسعهای، از نظر ماهیت دادهها کیفی و از منظر گردآوری دادهها اسنادی- فراترکیب است. بدین منظور پس از طی گامهای اینروش و تجزیهوتحلیل مقالات درنهایت ۶۸ مقاله مورد بررسی قرارگرفته و ۵۹۴ کد اولیه استخراج شده است. سپس با بررسی پیشینهها و مدلهای مقالات تایید شده طراحی مدل مفهومی جدید بهدست آمد. در مرحله تجزیه وتحلیل یافتهها از فنون تحلیل مضمون بهره گرفته شد. درنهایت پس از تحلیل تمامی مقالهها، تعداد ۱۰ مفهوم و ۲۹ کد ثانویه استخراج گردید. این مفاهیم عبارتاند از پیشایندهای سطح کلان، پیشایندهای سطح سازمان، جهتگیری مسئولانه استراتژیک، حاکمیت شرکتی مسئولانه یکپارچه، استراتژیهای تنظیمگر، استراتژیهای فراگیر (به عنوان مفاهیم محتوایی و زمینهای استراتژی)؛ پیشرانهای پیادهسازی، مولفههای نهادینهسازی (به عنوان مفاهیم فرآیندی) و درنهایت پیامدهای داخلی و خارجی. در مدل شناسایی شده استراتژیهای مسئولانه وجود یک سیستم حاکمیت شرکتی مسئولانه نقش محوری در انتخابهای استراتژیک شرکتها و متوازنسازی جهتگیریهای مسئولانه دارد که درنهایت میتوان از طریق پیادهسازی درست و بهینه این استراتژیها به ارزش همافزایی دست یافت.
The main purpose of this research is to identify and develop a model for responsible strategies of companies with the meta-synthesis method. The present study is developmental in terms of purpose, qualitative in terms of data nature, and terms of data collection is a documentary meta-synthesis. For this purpose, after going through the steps of this method and analyzing the articles, 68 articles were examined and 594 primary codes were extracted. Thematic analysis techniques were used in the analysis phase of the findings. Finally, after analyzing all the articles, 10 concepts, and 29 secondary codes were extracted. These concepts include macro-level antecedents, organization-level antecedents, responsible strategic orientation, integrated responsible corporate governance, regulatory strategies, comprehensive strategies (as content and contextual concepts of strategy) ; implementation drivers, institutionalization components (as process concepts) , and finally internal and external consequences. In the identified model of responsible strategies, the existence of a responsible corporate governance system plays a central role in the strategic choices of companies and the balancing of responsible orientations, which can ultimately achieve synergy value through the correct and optimal implementation of these strategies.