خلاصة:
هرچند شهر نشینی در جهان از سابقه دیرینهای برخوردار است اما ایجاد و گسترش شهرهای نوین
عمد تامتاثرازاانقلاب صنعتی درافرن نوزدهم صورت ید برفت. رشد جمعیت,اتنوع دراشیوههای
تولید» شکلگیری نظام تولید کالاهای عمومی و تغییر در مناسبات روابط اجتماعی در سده های
قبل» زمینه مساعدی را برای ایجاد و رشد شهرها فراهم ساخت. به همراه فرا یند گسترش شهر
چه در بخش عمومی اضافه گردید و متولیان شهرها و سازمانهای شهری را برآن داشت که در پی
یافتن راهها و شیوههای جدید تامین منابع مالی به منظور تولید کالا و خدمات مورد نیاز باشند.
شهرداریها» حکومتهای محلیء شوراهای شهری و متولیان نهادهای عمومی در کشورهای جهان
به روشهای گوناگون سعی نمودند که از امکانات مالی داخلی و خارجی به منظور ایجاد
زیرساختارهای شهری در جهت ارائه خدمات مورد نیاز شهروندان استفاده نمایند. تامین منابع مالی
یکی از مهمترین وظایف نهادهای عمومی از قبیل شهرداری هاست. در این پژوهش» پس از بررسی
روشهای تامین منابع مالی شهرداریها بر اساس پایدارسازی نظام در آمدی (شهرداری شهر پارس
اباد) جهت تحلیل پایداری منابع درآمدی» مورد مطالعه از سال ۱۳۹۳ الی ۱۳۹۷ درآمدهای
شهرداری مورد مطالعه قرار گرفت دادهها در نرم افزار spss وارد شد و فرضیات پژوهش با
استفاده از آزمونهای t و فریدمن مورد آزمون قرار گرفت. نتایج نشان داد پایدارترین درآمد قابل
استفاده در شهر پارس آباد دریافت بهای خدمات و انواع عوارض محلی نیز سایر منابع درآمدی
پایدار قابل استفاده میباشند
.
ملخص الجهاز:
از یک سو متولیان شهری باید درآمد مورد نیاز خود را از نظام شهر و شهروندان تأمین کنند و از سوی دیگر منبع درآمدی باید بگونهای باشد که فرایند حرکت شهر به سمت توسعه پایدار شهری را با خطر مواجه نساخته و فرصت زندگی برای نسلهای حال و آینده را نیز حفظ نماید این پژوهش به بررسی روشهای تامین منابع مالی شهرداری ها بر اساس پایدارسازی نظام در آمدی ( مطالعه موردی شهر پارس آباد) پرداخته است.
رتبهبندی گزینهها با توجه به شاخصها گزینه, شرح, وزن, رتبه A1, عوارض بر آلایندگی, 547/0, 1 A2, عوارض بر ارزشافزوده همراه با دریافت مالیات بر ارزشافزوده, 446/0, 2 A3, عوارض کسب و پیشه بر فعالان اقتصادی در شهر, 461/0, 3 A4, عوارض خودرو, 198/0, 4 A5, عوارض بر داراییهای غیرمنقول (املاک), 070/0, 5 A6, عوارض بر تراکم و درآمد حاصل از صدور مجوز ساختوساز, 042/0, 6 مأخذ: محاسبات پژوهش نتایج بهدستآمده از رتبهبندی گزینهها بهمنظور دادن الگوی مناسب درآمدی برای شهرداری پارس آباد حاکی از آن است که عوارض بر آلایندگی و پسازآن عوارض بر ارزشافزوده همراه با دریافت مالیات بر ارزشافزوده بالاترین درجه اهمیت را به خود اختصاص دادهاند.
برآورد ضریب عوارض تراکم و صدور مجوز ساختوساز سال, مقدار وصولی(ریال), تعداد پروانههای صادرشده, ضریب 1393, 32694593038, 482, 67831105 1394, 37909172812, 626, 60557784 1395, 67983769944, 390, 174317358 1396, 72028346900, 294, 244924377 1397, 110466627374, 503, 219615561 ضریب فنی, 153449237 مأخذ: سالنامه آماری مرکز آمار، ترازنامه شهرداری و محاسبات پژوهش 4-11- محدودیت بودجه وصول هزینه وصول یک کد درآمدی نباید بیشتر از 5 درصد کل وصولی از آن محل باشد (اکبری و همکاران، 1395) و بهصورت رابطه (5-5) نشان داده میشود: 4-12- ارائه فرم نهایی قیدها نتایج کلی برآوردها در جدول(11) قابلمشاهده است: جدول (11).