خلاصة:
مدیریت یک سازمان یکی از چالشهای مهم دنیای سازمان فعلی و آینده به شمار میآید و این به آن دلیل است که جهت دهی مسیر سازمان از طریق تفکر و عمل مدیران، امکانپذیر است. یکی از شایستگیهای محوری که موجب موفقیت سازمان از جمله سازمانهای آموزشی میشود، هوش مدیران است. مدیران نیازمند پرورش هوش خود در تمام سطوح هستند تا بتوانند وظیفهشان را به طور متوازن و همه جانبه به انجام برسانند. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر هوش معنوی در مدیریت آموزشی از طریق مطالعات کتابخانهای و با مراجعه به مقالات و تحقیقات انجام شده در این زمینه است.
Management of an organization is one of the important challenges of the current and future world
organization, which is why it is possible to direct the direction of the organization through the managers'
thinking and action. One of the core competencies that lead to the success of the organization, including
educational organizations, is the managerial intelligence. Managers need to cultivate their intelligence at
all levels in order to fulfill their task in a balanced and comprehensive manner. The purpose of this study
was to investigate the effect of spiritual intelligence on educational management through library studies
and referring to articles and research in this field.
ملخص الجهاز:
همانطور که هوش هیجانی به عنوان مجموعه ای از توانایی هایی که بر منابع و اطلاعات هیجانی مبتنی است، تعریف می شود (مایر، سالووی 4 o"/>o"/>، 2004)؛ هوش معنوی مجموعه ای از توانایی هایی است که بر منابع معنوی George & Visvam Bakhshi Gardner Mayer, Salovey, & Caruso خورد(ایمونس 1 ، 1999).
در چنین شرایطی، منبعی که می تواند به آنها کمک کند، معنویت است زیرا می تواند آنها را در توجه به تجربه هاي معنوي خود و به کارگیري آن در حل مسائل و درک ارزش و غناي زندگی یاري دهد (حمیدي و همکاران،1383) استفاده از هوش معنوي آنه Emmons Tirri King Bowell Wiggleworth Leenaars & Laster Bakhtiarpoor قادر می سازد تا براي حل مشکلات با شیوه نگرش معنوي اقدام کنند و به حقیقت رسیده و احساس شادکامی نمایند.
از طریق هوش معنوی بالا، اثربخشی معلمان بر دانش آموزان می تواند افزایش یابد و این امر آنها را قادر می سازد با دیدن الگوها و روابط وسیعتر در زندگی شخصی و حرفه ای خود آموزش د > بازیار و امیریان زاده (1396) در پژوهش خود به تبيين رابطه بين هوش هيجاني و هوش معنوي با اثر بخشي معلمان آموزش و پرورش شهرستان سپيدان پرداختند.
از طریق هوش معنوی بالا، اثربخشی معلمان بر دانش آموزان می تواند افزایش یابد و این امر آنها را قادر می سازد با گستره دیدی وسیعتر در زندگی شخصی و حرفه ای خود آموزش دهند.
Spiritual intelligence, Journal of Education, Journal of modern religious thought, Vol. 10, Pp. 147-125 [Persian].
Spiritual intelligence, Journal of Education, Journal of modern religious thought, Vol. 10, Pp. 147-125 [Persian].