خلاصة:
در صنعت توریسم وفاداری مصرف کننده حیاتی است و جالب است. اطلاعات دربار هوفاداری مصرف کننده، میتواند در شناسایی بخشهای مختلف ارتباط بازدید کننده با وفاداریش در آن منطقه بکار برده شود. اما این تفکیکها در بازاریابهای همسان برای متغییرهای شرکت مصرف کننده بوسیله گروهها اجازه میدهد و بنابراین، مصرف کنندههای رسمی استراتژی بازاریابها را جهت میدهند و منابع بزرگتر را به سمت پتانسیل واقعی مصرف کننده جهت میدهند. هدف اصلی این تحقیق تحلیل عوامل موثر بر وفاداری به مقصد گردشگران ورزشی فوتبال در تهران بودکه به صورت توصیفی- تحلیلی است و به صورت میدانی انجام گرفت. اطلاعات مورد نیاز پژوهش از روش کتابخانهای و پیمایش گردآوری بدست آمد و ابزار آن پرسشنامه محقق ساخته و به صورت سوال بسته پاسخ بود که پس از تایید روایی (با نظر سنجی از متخصصان) و پایایی (با تحقیق راهنما) آن برای ارائه به گردشگران ورزشی استفاده شد. در این پژوهش از روش نمونهگیری احتمالی از نوع تصادفی ساده استفاده شد. پژوهشگر در محل برگزاری چندین رویداد مهم فوتبال پایتخت بین تیمهای مطرح لیگ برتر حاضر و با ارائه پرسشنامه به تماشاگران (15-50 ساله) که یک یا چند شب را در تهران برای رویداد ورزشی ساکن بودند، دادههای لازم را برای تجزیه و تحلیل گردآوری نمود. در این پژوهش، اطلاعات خام حاصل از سوالات بسته پرسشنامه با استفاده از روشهای آماری توصیفی (فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد) و برای طراحی و تدوین مدل از مد ل یابی معادلات ساختاری (SEM) با استفاده از نرم افزار 18/Amos مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج آمار استنباطی نشان داد بین رضایتمندی و وفاداری به مقصد گردشگران رابطهی معناداری وجود دارد.
In tourism industry, the consumer loyalty is vital and interesting. The consumer loyalty information may
be used to identify visitor's loyalty to that area. The formal consumers shape marketing strategies and
direct larger resources to real consumer potential. However, this study aimed to analyze factors affecting
destination loyalty of sport tourists in Tehran. This was descriptive-analytical field study. The simple
random sampling method was used selecting the sample. The library and survey method and a researchermade
questionnaire were used for collecting the data; after confirming its validity (by experts) and
reliability, it was distributed among sports tourists. The collected data were analyzed using descriptive
(frequency, mean, standard deviation) statistics and the structural equation modeling (SEM) was
conducted in Amos/18 Software for designing and developing model. The inferential statistics results
showed that there is a significant relationship between satisfaction and destination loyalty of tourists.
ملخص الجهاز:
هدف اصلی این تحقیق تحلیل عوامل موثر بر وفاداری به مقصد گردشگران ورزشی فوتبال در تهران بودکه به صورت توصیفی- تحلیلی است و به صورت میدانی انجام گرفت.
در این پژوهش، اطلاعات خام حاصل از سؤالات بسته پرسشنامه با استفاده از روشهای آماری توصیفی (فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد) و برای طراحی و تدوین مدل از مد ل یابی معادلات ساختاری (SEM) با استفاده از نرم افزار 18/Amos مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
با توجه به مطالب بیان شده در این تحقیق،محقق بر آن است که به تبیین الگوی وفاداری به مقصد گردشگران ورزشی فوتبال در تهران بپردازد.
داده ها در سطح P (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل(1): مدل تحقیق برای تأثیر توریسم ورزشی در وفاداری توریستها به منطقه توریستی تجزیه و تحلیل مدل معادلات ساختاری این روش که به واقع بسط تحلیل عاملی معمولی است ، یکی از جنبه های مهم SEM است ، که در آن فرضیه های معینی درباره ساختار بارهای عاملی و همبستگی های متقابل بین متغیر ها مورد آزمون قرار می گیرد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) مدل (چهار) مدل معادلات ساختاری پژوهش در حالت Standard Solution نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات پیشنهادهای برآمده از نتایج پژوهش با توجه به این که کیفیت دسترسی نقش مهمی در کیفیت خدمات گردشگری ورزشی دارد پیشنهاد میشود: به توسعهی ناوگان حمل و نقل بین شهری کشور توجه شود.
Explaining Destination Loyalty Pattern of Sports Tourists in Iran Akbar Heidary1* and Azita Shojaei2 Head of Research Department, Education and Training Department, Zanjan 2.
However, this study aimed to analyze factors affecting destination loyalty of sport tourists in Tehran.