خلاصة:
هدف اصلی این پژوهش، بررسی رابطه بین سبک رهبری خدمتگزار، رفتار شهروندی سازمانی و کیفیت خدمات مشتریان شرکت گاز استان ایلام میباشد. روش این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه و روش گردآوری دادهها، توصیفی و از نوع پیمایشی میباشد. جامعه آماری این پژوهش را کارکنان و مشتریان شرکت گاز استان ایلام تشکیل می دهند که از بین کارکنان به روش تصادفی و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد ١٤٠ نفر و از بین مشتریان نیز تعداد ٣٠٠ نفر به عنوان نمونه انتخاب و مورد سوال قرار گرفتند. برای عیین روایی از روایی محتوا و برای تعیین پایایی از آلفای کرونباخ استفاده گردید. به منظور جمع آوری دادهها از پرسشنامه سبک رهبری خدمتگزار پترسون ترجمه قلی پور و حضرتی (١٣٨٨)، پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی پادساکوف (٢٠٠٢) و پرسشنامه کیفیت خدمات سروکوال (١٩٨٨) استفاد شده است. در پژوهش حاضر، با توجه به ماهیت فرضیهها و نوع متغیرها از آزمون همبستگی پیرسون و مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شده است. برای تجزیه وتحلیل دادهها از نرم افزار SPSS و AMOS بهره گرفته شد. نتایج آزمون فرضیهها نشان داد که بین سبک رهبری خدمتگزار با رفتار شهروندی سازمانی و کیفیت خدمات شرکت گاز استان ایلام رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج پژوهش حاکی از رابطه مثبت بین رفتار شهروندی سازمانی و کیفیت خدمات شرکت گاز استان ایلام میباشد. نتایج مربوط به آزمون مدل سازی معادلات ساختاری نیز نشان دهنده تاثیر مثبت و معنادار سبک رهبری خدمتگزار بر رفتار شهروندی سازمانی و کیفیت خدمات در شرکت گاز استان ایلام بود.