خلاصة:
امروزه دو بازوی اصلی صنعت حملونقل دریایی یعنی بنادر و کشتیرانیها و صنایع وابسته به آنها، بهطور مستمر در حال بهروزرسانی و هوشمند سازی میباشند. زیرساختهای صنایع مذکور (مانند کشتیها و بنادر) به فناوریهای جدید و هوشمند مجهز شده و متناسب با آن مهارتهای کارکنان در مشاغل مربوطه بهطور مستمر از طریق آموزشهای موردنیاز افزایش مییابد. بیشک بهرهوری هر بخش صنعت ازجمله صنایع دریایی از سه فاکتور اصلی کیفیت خدمات، سرعت خدمات و نیز هزینههای تمامشده متاثر است. این عوامل سهم عمدهای در رقابتپذیری دارند که در تجارت پررقابت امروز بهطورقطع وابستگی به هوشمند سازی حیاتی به نظر میرسد.
Today, the two main arms of the shipping industry, ports and shipping, and its related industries, are continually updating and intelligent. The infrastructure of these industries (such as ships and ports) is equipped with new and intelligent technologies, and the corresponding skills of the employees in the respective professions are constantly increased through the required training. The productivity of every sector of the industry, including the maritime industry, is affected by three main factors of service quality, service speed, and costs. These factors make a major contribution to competitiveness, which is crucial in today's highly competitive business
ملخص الجهاز:
نمونههایی از پیشرفتهای حاصلشده از ناحیه فناوری اطلاعات در صنعت حملونقل دریایی هوشمند سازی بنادر با استفاده از استانداردهاي GS1 و انواع فناوری ازجمله فناوری اطلاعات موجب افزايش سرعت، ایمنی و دقت عملیات بهصورت گستردهای شده است.
این در حالی است که بر اساس گزارش مؤسسه Drewry با توجه به رکود صنعت کشتیرانی، طی چهار سال آینده تنها حدود 300 فروند کشتی در بخش تجاری به ناوگان کشتیرانی جهان اضافه خواهد شد؛ بنابراین کمبود افسر تا سال 2020 تنها حدود 7700 نفر است که در این صورت هوشمند سازی در کاهش نیروی انسانی روی کشتیها تأثیرگذار است.
چراکه اولویتهای هوشمند سازی کشتیها، در افزایش ایمنی دریانوردی، حفاظت از محیطزیست و کاهش هزینهها در درازمدت است اما این قبیل کارها مالکان کشتی و صاحبان شرکتهای حملونقل دریایی را ناخواسته به سمت کاهش بیشازپیش خدمه کشتی سوق میدهد؛ اما همانطور که عکسهای دیجیتالی باوجود سهولت بیشتر هنوز نتوانسته است لذت داشتن آلبوم عکس را کاهش دهد و یا کتب و مجلات الکترونیکی جایگزین مناسبی برای نسخ کاغذی نشدهاند، شاید هوشمند سازی کامل که منجر به کاهش بیشازپیش نیروی انسانی بر روی کشتیها باشد، علیرغم توجیههاي اقتصادی برای مالکان، در عمل اجرا نشود(عیسی زاده،1395).
مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان بندرها و دریانوردی مباحث فرهنگی را یکی از دلایل عدم رشد هوشمند سازی در جهان سوم بیان کرده و میافزاید: متأسفانه هنوز در مباحث فرهنگی، استفاده از سیستمهای کامپیوتری و مکانیزه جایگاه لازم را در بین افراد پیدا نکرده است؛ زیرا در فرهنگ ایرانی جایگاه نیروی انسانی بسیار والاتر از سیستمهای مکانیزه و اتوماسیون است.