خلاصة:
همگام با پیشرفت فناوریها در حوزه اطلاعات و ارتباطات بانکها بهمنظور راضی نگهداشتن مشتریان خود ناچار به تحول در سیستمهای خود و استفاده از این فناوریهای جدید هستند بدین منظور در زمینه ورود به عرصههای مختلف دیجیتال در حال برنامهریزی هستند و ارزیابی از آمادگی آنها جهت سنجش میزان و سطح موفقیت از اهمیت بالایی برخوردار است. مشخص کردن میزان آمادگی پذیرش، استفاده و بهکارگیری فناوریهای نوین و کاربردهای مرتبط با آنها در درون و برون سازمانها از جمله مواردی است که موردتوجه و تاکید است. این پژوهش با بررسی مبانی نظری، تجربی و همچنین مدلهای موجود مرتبط با موضوع موردمطالعه، ضمن در نظر گرفتن نقاط قوّت و ضعف هر یک از آنها؛ ابعاد و مولفههای آمادگی جهت پذیرش و ورود به حوزه بانکداری دیجیتال را با طبقهبندی جدیدتری از آنها در قالب مدلی پویا ارائه نموده است. روش تحقیق این پژوهش ترکیبی (کیفی - کمی) و جامعه آماری آن صنعت بانکداری است. در فاز کیفی با 15 خبره دانشگاهی و نظام بانکی ایران، در قالب پنج راند پنل دلفی ارتباط برقرار شد و در نتیجه آن، عوامل اصلی مدل در قالب ابعاد و مولفهها احصاء، استخراج و نهایی شده است. در فاز کمی پژوهش پیشفرضهای مختلف در مدل مدنظر پژوهش برای نظام بانکی کشور، با استفاده از پویاییشناسی سیستمها مورد آزمون و شبیهسازی قرار گرفت که نتایج آن حاکی از توجه و تمرکز مدیران، سیاستگذاران و بازیگران نظام بانکی کشور به متغیرهای اصلی پژوهش یعنی؛ آمادگی دیجیتال، سیاستهای تشویقی و بهبود کیفیت سیستم میباشد.
To this end, organizations are planning to enter different digital arenas and evaluation of D-Readiness for measuring their level of success is of particular importance. Determining the degree of readiness to accept, use and apply new technologies and their related applications inside and outside organizations is one of the things that is of interest and emphasis. This research examines the theoretical and experimental foundations as well as existing models related to the subject under study, while considering the strengths and weaknesses of each of them; It has presented the dimensions and components of preparation for accepting and entering the field of digital banking with a newer classification of them in the form of a dynamic model. The research method of this research is mixed (Qualitative- Quantitative) and its statistical population is the banking industry. In the qualitative phase, 15 academic and Iranian banking system experts were contacted in the form of five rounds of the Delphi panel, and as a result, the main factors of the model were calculated, extracted and finalized in the form of dimensions and components. In the quantitative phase of the research, various presuppositions in the research model for the country's banking system were tested and simulated using systems dynamics, the results of which indicate the attention and focus of the managers, policy makers and actors of the country's banking system on the main variables of the research, namely; Digital Readiness, Incentive Policies and System Quality is improvement.
ملخص الجهاز:
همگام با پیشرفت فناوری ها در حوزه اطلاعات و ارتباطات بانک ها به منظور راضی نگه داشتن مشتریان خود ناچار به تحول در سیستم های خود و استفاده از این فناوری های جدید هستند بدین منظور در زمینه ورود به عرصه های مختلف دیجیتال در حال برنامه ریزی هستند و ارزیابی از آمادگی آن ها جهت سنجش میزان و سطح موفقیت از اهمیت بالایی برخوردار است .
این پژوهش با بررسی مبانی نظری، تجربی و همچنین مدل های موجود مرتبط با موضوع موردمطالعه ، ضمن در نظر گرفتن نقاط قوّت و ضعف هر یک از آن ها؛ ابعاد و مؤلفه های آمادگی جهت پذیرش و ورود به حوزه بانکداری دیجیتال را با طبقه بندی جدیدتری از آن ها در قالب مدلی پویا ارائه نموده است .
بر این اساس ، در مقاله حاضر تلاش شده است که عوامل و فاکتورهای لازم برای آمادگی ورود به حوزه بانکداری دیجیتال در بانک های ایران مورد شناسایی قرار گرفته و مدلی در این خصوص ارائه شود.
بدین منظور ضمن بررسی گسترده و عمیق تحقیقات پیشین ، از طریق رویکرد تلفیقی، چارچوبی در راستای شناسایی عوامل مؤثر بر آمادگی ورود به بانکداری دیجیتال در قالب پانل دلفی خبرگان طراحی شده و پس از تبیین مقوله های مؤثر در این خصوص ، پیشنهادهای لازم به مدیران در قالب سناریوهای مختلف جهت تعیین اولویت ها و تصمیم گیری مناسب مشخص گردیده است .
How Digital Banking has Brought Innovative Products and Services to India, Journal of Advanced Research in Quality Control and Management, ٢٠٢١ ; ٦(١), ١٦-١٨.