خلاصة:
نهاد آموزش و پرورش، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان اطلاعات و بی تردید عمده ترین مصرف کننده و ذخیره کننده اطلاعات
و دانایی محسوب می شود. این مهم در کشور ما به علت توسعه کمی آموزش و پرورش و توجه به موّلفه های دینی و ملی و
فرهنگی از گستردگی و ارزش بالایی برخوردار است. تولید دانش و کاربرد آن در فرایند تعلیم و تربیت. موجب افزایش دانایی و
توانایی یادگیرندگان و معلمان شده و آموزش و پرورش را در مهم ترین ماموریت خود؛ یعنیء تربیت نیروی انسانی توانمند و
کارآمد بیش از گذشته توفیق خواهد داد ( جوادی بورا و نازکتبار»ء ۱۳۸۹).یکی از عواملی که امروزه معلمانء مدیران و سیاست
گذاران آموزش و پرورش به عنوان موضوعی مهم و اساسی به آن توجه دارندء عامل مدیریت کلاس است که به عنوان پیچیده
ترین موضوع در بهبود کیفیت آموزش شناخته شده است. یکی از اساسی ترین موّلفه های تعلیم و تربیت. معلم است. مدیریت
یکی از جنبههای بسیار مهم در اثربخشی کلاس درس,دانشآموزان و معلمان است (مینگ؛۲۰۰۷). پژوهشگران به طور کلی
مدیریت کلاس درس را به عنوان طیف گستردهای از تلاشهای معلم برای نظارت بر تعامل اجتماعی و رفتار دانشآموزان توصیف
میکنند (ریترآو هانکوک:۲۰۰۷). مدیریت کلاس درس به عنوان یک استراتژی کنترل برای فعالیت های آموزشی و برنامه
های آموزشی موئر در جهت حصول اطمینان از کیفیت آموزش های مربوطه در تمام سطوح مشاهده شده است (آزوبوئیک؟
مدیریت به ساختارها و قوانین رفتار دانشآموزان و تلاش برای اطمینان از این که دانشآموزان با این قوانین موافقت میکنند اشاره دارد (مارتین و شوهو ، 1999)؛ و دو هدف اساسی آن؛ اطمینان از ایمنی مربیان و فراگیران و ایجاد محیطی که منجر به تدریس و یادگیری گردد، میباشد (فریرا و همکاران، 2009).