خلاصة:
مداومت تحصیلی بیانگر استمرار و تعهد رفتاری به آموزش و یادگیری است که وجود چنین ابزاری در داخل کشور موردنیاز بود. پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس مداومت تحصیلی انجام گرفت. این پژوهش از نوع پژوهشهای توصیفی است که با هدف کاربردی به بررسی ویژگیهای روانسنجی میپردازد. جامعه آماری پژوهش تمامی دانشآموزان دوره متوسطه اول شهرستان قم بودند که در سال تحصیلی 1401-1400 به تحصیل اشتغال داشتند. تعداد 355 دانشآموز به روش تصادفی خوشهای چندمرحلهای وارد نمونه شدند و مقیاس مداومت تحصیلی طالیب و همکاران (2018) را تکمیل نمودند. دادهها پس از جمعآوری با استفاده از نرمافزارهای آماری SPSS22 و AMOS22 و از روشهای تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل پایایی موردبررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد، عامل استخراجشده 93/79 درصد متغیر مداومت تحصیلی را تبیین میکند. همچنین، پایایی ابزار به روش ضریب آلفای کرونباخ برابر با 994/0 و به روش دونیمه کردن برای نیمه اول برابر با 989/0 و برای نیمه دوم برابر با 988/0 بود. با توجه به نتایج تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل پایایی، به نظر نسخه فارسی مقیاس مداومت تحصیلی، ابزاری کارآمد محسوب میشود.
This research was descriptive in nature, aiming to explore the psychometric characteristics of a practical aspect. The statistical sample comprised all students attending the First Secondary School in Qom City during the academic year 1400-1401. A sample of 355 students from the First Secondary School in Qom City were recruited using a multi-stage cluster random sampling method. The Academic Persistence Scale (APS) by Talib et al. (2018) was administered to them. The data were subsequently analyzed using SPSS22 and AMOS22 statistical software and subjected to exploratory factor analysis and reliability analysis. The results demonstrated that the extracted factor accounted for 79.93% of the variability in the academic persistence variable. The reliability of the tool was determined to be 0.994 using Cronbach's Alpha coefficient, with 0.989 for the first half and 0.988 for the second half using the two-halves method. The Persian version of the Academic persistence Scale (APS) was found to be an effective tool for assessment, as indicated by the outcomes of the exploratory factor analysis and reliability analysis.