خلاصة:
در سالهای اخیر،صنعت بانکداری شاهد رقابت شدید با فرصتها و تهدیدهای زیادی بوده است. به طور مستقیم هیچ بانکی نمیتواند ارائهدهنده تمامی خدمات ممکن باشد و در زمینه خدماتی که ارائه میدهد،بهترین باشد.بانکها میتوانند با بررسی نقاط قوت خویش فرصتهای موجود در بازار، استراتژیهایی را پیش بگیرند که به یک جایگاه رقابتی مناسب در بازار دست یابند.این مقاله بعضی از مباحث مرتبط با جایگاهیابی بانک را مورد بررسی قرار میدهد.شیوههایی که بتوان از طریق آنها به موقعیتهای متمایزی نسبت به رقبا دست یافت.
ملخص الجهاز:
استفاده از تکنولوژی و خدمات برتر به عنوان ابزاری برای ایجاد روابط عمیق و گسترده با مشتریان و درک اهمیت حضور مستمر مشتری در بانک.
به طور خلاصه واژه جایگاهیابی بانک به این اشاره دارد که یک بانک،چگونه در یک بخش بازار دیده میشود،ارزشها و اعتبارات آن چه چیزهایی هستند و تصویر کلی بانک در میان مشتریان چگونه است.
استفاده از یک آمیخته مؤثر و مفید، مکانها و تسهیلات فیزیکی،تکنولوژی اطلاعات و منابع انسانی شیوهای برای توسعه جایگاه رقابتی یک بانک در بازار است.
4-استفاده از تکنولوژی پایین-نیروی انسانی کم این بانکها و مؤسسات مالی کوچک اغلب از رقابت با بانکهای بزرگ پرهیز میکنند و تعداد محدودی از خدمات خاص را برای گروه کوچکی از مشتریان ارائه میدهند.
نوع خدمات مورد نیاز برای چنین بازار خاصی،به آخرین تکنولوژی برتر و آخرین تکنولوژی موجود هزینه بالایی دارد،بنابراین با استفاده حداقل از تکنولوژی و نیروی انسانی تا حدی آموزش دیده میتوان فعالیتهای این نوع بانکها را بخوبی انجام داد.
جایگاهیابی بخشی تلاش برای ارائه تمام خدمات یا محصولات برای تمام مشتریان در یک بازار اگر غیر ممکن نباشد،مسلما بسیار مشکل است.
استفاده از استراتژی ارائه همه خدمات مالی،تنها برای تعداد محدودی از بانکها و مؤسسات مالی بسیار بزرگ مناسب است.
رویکرد توجه به تمام نیازهای مشتریان و در همه سطوح استفاده از این استراتژی اغلب مستلزم این است که بانک طیف وسیعی از خدمات را برای مشتریان شخصی و سازمانی خویش در همه بازارها،ارائه دهد.
رویکرد توجه به تمام نیازهای گروهی از مشتریان و در تمام سطوح یک بانک در این جایگاه نیز طیف وسیعی از خدمات را به بخشی از مشتریان ارائه میدهد.