ملخص الجهاز:
"برای درک هرچه بهتر اهداف بازاریابی و فلسفههای پنج گانهای را که در طی زمانهای گذشته در مورد بازاریابی وجود داشته و امروز به دیدگاه بازاریابی اجتماعی رسیده است مرور میکنیم: تولیدگرایی در مفهوم تولید فرض بر این است که مشتریان نسبت به کالاهایی نظر مساعد خواهند داشت که اولا موجود بوده و ثانیا دارای قیمت بسیار مناسبی باشند.
صرف نظر از همه چیز ما امیدواریم مشتری ناراضی نداشته باشیم» این شرکت امروزه تمام هم خود را به طریق مختلف به« تامین رضایت کامل»مشتری اختصاص میدهد و برای تشویق کارکنان به تجربهکردن مفهوم مشتریگرایی پوستر هایی را با ممضمون زیر چاپ و در دفاتر خود نصب کرده است: <<مشتری کیست؟یک مشتری،چه شخصی و چه توسط پست،مهمترین فرد در این شرکت محسوب میشود.
نگرش بازاریابی اجتماعی مفهوم بازاریابی اجتماعی ب این پایه استوار است که هر سازمان باید نخست نیازها،خواستهها و منافع بازارهای هدف خود را معیین کند،سپس در مقایسه با رقبا این نیازها و خواستهها را به صورت کارآمدتر و موثرتری تامین کند به نحوی که بقاء و و بهبود رفاه مشتری و جامعه هر دو فراهم گردد."