ملخص الجهاز:
"نوشته:ژانت اتو برگردان:دکتر روزبه دهگان مهاجران همچنان مهاجرت میکنند در منطقهی برونن برلین تعداد خارجیان آنچنان زیاد شده است که برخی از خانوادههای ترک،فرزندانشان را دیگر به مدرسههای آن منطقه نمیفرستند.
وضع مدرسهها چه اهمیتی برای موجر آپارتمان دارد؟چرا شرکت آپارتمانسازی این منطقه را زیر پوشش خود دارد؟برای پیدا کردن پاسخ این پرسشها،باید در مورد منطقهی برونن بیشتر دانست.
معیار انتخاب یا عدم انتخاب مدرسه در برلین یعنی:«بدون اصالت آلمانی»اگر سهم شاگردان بدون اصالت آلمانی در دبستانی مانند هاینریش زایدل بیش از 90 درصد باشد،خانم فلادر رییس مدرسه،نباید خود را به زحمت بیاندازد تا مفهوم علمی-آموزشی به عنوان آموزش تمام وقت بقبولاند یا برای جلوگیری از خشونت و برای رقابتهای نمایشی پاداش تعیین کند.
فری دریکه بیلن تنها زن مسیحی است که در دبیرستان دیستروگ زبان آلمانی و انگلیسی تدریس میکند و در این چند سال مشاهده میکند که تعداد روسریها در مدرسه بیشتر میشود و پسرهای مسلمان هم عصیانگر میشوند.
آیا نظام آموزشی آلمان میتواند در منطقههایی که بیشتر دانش آموزان آن را ترک و عرب تشکیل میدهند به وظیفهی خود عمل کند؟چگونه در برابر دانشآموزانی که به خاطر روزه گرفتن ضعیف میشوند واکنش نشان داد؟احساس همدردی یا بیتوجهی؟هنگامی که بچهها 3 روز در هفته بعد از ظهرها در مدرسهی قرآن درس میخواند و نمیتواند تکالیف مدرسه را انجام دهد، چگونه با والدین بچه درگیر شود؟ در برابر چنین پرسشهایی،مدرسههای آلمان در سالهای گذشته به نتیجهای نرسیدهاند.
» اووه شورمن از 17 سال گذشته معلم دبیرستان ارنست رویتر در حدود 840 دانشآموز، بیشترین تعداد در اتحادیهی آموزشی میگوید:«برای رسیدن به همیاری و هماهنگی فرهنگی در مدرسههای منطقه هنوز راه درازی در پیش است."