خلاصة:
هدف اساسی این پژوهش"بررسی تأثیر آموزشهای ضمن خدمت در توسعهء منابع انسانی"است.نمونه آماری این پژوهش تعداد 103 نفر از کارکنان(73 نفر مرد و 30 نفر زن)دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری هستند که به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند.روش تحقیق،توصیفی از نوع زمینهیابی است،ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه به شیوه بسته پاسخ با طیف لیکرت بوده و برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون" t تکمتغیره"و "تحلیل واریانس"استفاده شده است.نتایج نشان داد که دورههای آموزش ضمن خدمت در میزان بهرهوری، رضایت شغلی،ثبات شغلی و آمادگی لازم برای انجام وظایف مؤثر بوده است.همچنین یافتهها حاکی از آن است که بین میانگین اثربخشی بهدست آمده در دو گروه زن و مرد تفاوت معنیدار وجود دارد.و نیز بین میانگینهای به دست آمده در سه گروه با سوابق خدمتی 5 تا 10 سال(39/73-(به تصویر صفحه مراجعه شود))،10 تا 15 سال(50/71-(به تصویر صفحه مراجعه شود))و بالای 15 سال(56/66-(به تصویر صفحه مراجعه شود))تفاوت مشاهده میگردد،که این تفاوت را آزمون f معنیدار نشان داده است.
ملخص الجهاز:
"خلاصه تحلیل دادههای مربوط به فرضیه دوم (به تصویر صفحه مراجعه شود) همانطوریکه دادههای جدول فوق نشان میدهد بین میانگین بدست آمده و میانگین مقیاس تفاوت مشاهده میگردد،این تفاوت را آزمون(گ)تکنمونه معنادار نشان داده است چراکه(گ)بدستآمده برابر با 37/10 از مقدار (گ)بحرانی با درجه آزادی 101 در سطح 5%- a برابر 96/1 بزرگتر میباشد لذا با 95 درصد اطمینان میتوانیم قضاوت نمائیم که آموزش ضمن خدمت در میزان آمادگی لازم جهت انجام وظایف کارکنان موثر بوده است.
خلاصه تحلیل دادههای مربوط به فرضیه چهارم (به تصویر صفحه مراجعه شود) باتوجه به جدول(4)ملاحظه میشود،بین میانگین بدست آمده و میانگین مقیاس تفاوت مشاهده میگردد، این تفاوت را آزمون(گ)تکنمونه معنادار نشان داده است چراکه(گ)بدست آمده برابر با 64/9 از مقدار(گ) بحرانی با درجه آزادی 101 در سطح 5%- a برابر 96/1 بزرگتر میباشد بنابراین تفاوت از لحاظ آماری معنادار است به عبارت دیگر آموزش ضمن خدمت در میزان ایجاد رضایت شغلی کارکنان تأثیر داشت.
خلاصه تحلیل دادههای مربوط به فرضیه پنجم با استفاده از آزمون(گ)برای دو گروه مستقل (به تصویر صفحه مراجعه شود) باتوجه به جدول(5)ملاحظه میشود بین میانگین بدستآمده و میانگین مقیاس تفاوت مشاهده میگردد،این تفاوت را آزمون(گ)تکنمونه معنادار نشان داده است چراکه(گ)بدست آمده برابر با 67/4 از مقدار(گ)بحرانی با درجه آزادی101 در سطح 5%- a برابر 96/1 بزرگتر میباشد بنابراین تفاوت از لحاظ آماری معنادار است به عبارت دیگر اثربخشی دورههای آموزش ضمن خدمت در مردان بیشتر از زنان بوده است."