ملخص الجهاز:
"مالان، که طی سالهای 88-1984 رئیس بخش برنامهریزی آموزشی کشور فرانسه بوده است، با آگاهی عمیقی که از نظام آموزشی کشور خود در دورههای مختلف و طولانی دارد به بررسی مراحل مختلف فرایند برنامهریزی آموزشی از نظر عوامل سازنده آن میپردازد و در این زمینه به پرسشهای زیر پاسخ میگوید، -چه ارتباطی میان عوامل سازنده فرایند برنامهریزی وجود دارد؟ -تلفیق این عوامل به کجا میانجامد؟ -عملکرد عوامل مذکور چه تاثیری در جهت دادن به هدفهای آموزشی در انتخاب سیاستهای آموزشی دارد؟ -هدفهای یک طرح آموزشی چگونه تعبیر میشود و در هنگام اجراء بهخصوص، در ارتباط با نوسانات بودجههای مربوط به آن، چه تغییراتی مییابد؟ مولف کتاب با بررسی نظامهای آموزشی فرانسه و نیز آلمان، بطور منظم و گامبهگام سازوکار سازنده فرایند برنامهریزی را تشریح میکند و روشن میسازد که عوامل و فرایندهای دخیل در برنامهریزی از حاصل عمل آن مهمتر است."