خلاصة:
در دو دهه اخیر،مدیریت عملکرد سازمانی به یکی از موضوعهای مورد توجه و جذاب تبدیل شده است.بسیاری از دانشمندان و متخصصان حوزه مدیریت بر این باورند که کارکنان،مبنا و ریشه اصلی بهبود کیفیت و بهرهوری هستند و باید نیروی اسنانی را مبنای اصلی فرآیند افزایش کارایی و بهرهوری و نوعی سرمایه به حساب آورد.نیروی انسانی با کیفیت و دانشمدار مهمترین مزیت رقابتی سازمان و کمیابترین منبع در اقتصاد دانش محور امروز است.این پژوهش به بررسی رابطه سرمایه فکری(و اجزای آن)و عملکرد صنعت بیمه از دیدگاه مدیران میپردازد. نتایج نشان میدهد،سرمایههای فکری،انسانی،مشتری(رابطهای)و ساختاری در بررسی جداگانه و مستقل از یکدیگر،با عملکرد رابطه معنادار دارند؛درحالیکه در بررسی همزمان صرفا رابطه سرمایه ساختاری و انسانی با عملکرد معنادار است.
In the two recent decades، organizational performance management has become one of significant and interesting object of study. Many specialists in management area believe that human resources are the main basis of quality improvement and productivity of the firms and must be considered as the reason of increasing efficiency & productivity and is a kind of capital. Qualitative and knowledge-based human resource is the most important competitive advantages of organizations and the rarest recourse in today’s knowledge-based economy. The aim of this research is considering the relationship of the intellectual capital and the performance of insurance industry، from managers' view points. The results showed that while considering the relationship of intellectual، human، customer (relational) and structural capitals and performance، separately and independent of each other، a significant relation has been seen. However، in simultaneously consideration، just structural and human capitals have showed a significant relation to the performance.
ملخص الجهاز:
"بررسی رابطه سرمایه فکری(و اجزای آن)و عملکرد صنعت بیمه از دیدگاه مدیران میپردازد.
سرمایه ساختاری و انسانی با عملکرد معنادار است.
در این بررسی رابطهی سرمایه فکری(انسانی،مشتری و ساختاری)و عملکرد
کایمناکیس(7002)،به مطالعه رابطه سرمایه فکری و عملکرد در شرکتهای دانشمحور با اندازه متوسط پرداختند.
نشان داد که همبستگی مثبتی بین سه جز سرمایه فکری و عملکرد تجاری وجود دارد.
(7002)،رابطه سرمایه فکری و عملکرد را در روسیه مورد بررسی قرار دادند.
پژوهش بیانگر آن بود که سرمایه فکری بهویژه سرمایههای ساختاری و انسانی یک معیار
نتیجه رسید؛که بین سرمایه اجتماعی و فکری رابطه مثبت ومعنادار وجود دارد.
فرضیه اصلی:بین سرمایه فکری و عملکرد صنعت بیمه رابطه معنادار وجوددارد.
1)بین سرمایه انسانی و عملکرد صنعت بیمه رابطه معنادار وجود دارد.
2)بین سرمایه مشتری(رابطهای)و عملکرد صنعت بیمه رابطه معنادار وجود دارد.
3)بین سرمایه ساختاری و عملکرد صنعت بیمه رابطه معنادار وجود دارد.
?i :اشتباه تصادفی متغیر وابسته این پژوهش عملکرد ومتغیرهای مستقل سرمایههای انسانی،مشتری(رابطهای)
همچنین به منظور بررسی رابطه میان اجزای سرمایه فکری و عملکرد از همبستگی پیرسون
فرضیههای H0 و H1 به صورت زیر طراحی شد: بین سرمایه انسانی و عملکرد رابطه معنادار وجود ندارد.
بین سرمایه انسانی و عملکرد رابطه معنادار وجود دارد.
بین سرمایه مشتری(رابطهای)و عملکرد رابطه معنادار وجود ندارد.
بین سرمایه مشتری(رابطهای)و عملکرد رابطه معنادار وجود دارد.
بین سرمایه ساختاری و عملکرد رابطه معنادار وجود ندارد.
بین سرمایه ساختاری و عملکرد رابطه معنادار وجود دارد.
بین سرمایه فکری و عملکرد رابطه معنادار وجود ندارد.
بین سرمایه فکری و عملکرد رابطه معنادار وجود دارد.
هدف این پژوهش بررسی رابطه بین سرمایه فکری"