خلاصة:
متأسفانه در سالهای اخیر برخی از ادعاهایی که جهت دریافت خسارت به شرکتهای بیمه ارائه میشوند کلاهبردارانه و جهت اخاذی از شرکتهای بیمهاند؛لذا بعضی از شرکتهای بیمه در سراسر جهان از سیستمهایی جهت بررسی صحت و یا عدم صحت ادعاهای مشتریان خود استفاده میکنند.از سویی عوامل مختلفی بر ارائه ادعاهای کلاهبردارانه از جانب افراد مؤثر است که در این مقاله به تفصیل به بررسی آنها میپردازیم.از سوی دیگر در این مقاله نشان خواهیم داد که نبود اطلاعات صحیح در مورد نوع حادثه و ویژگیهای شخص بیمهشده میتواند منجر به وارد آمدن هزینههای هنگفتی به صنعت بیمه کشور شود.بدین منظور سعی میکنیم در یک نمونه تصادفی به بررسی عوامل مؤثر بر ادعاهای کلاهبردارانه از جانب بیمهشدگان و میزان خسارتهای وارده به شرکتهای بیمه جهت بررسی این ادعاها بپردازیم که بدین منظور از مقاله ویانی و همکاران(2007)استفاده نمودیم.
ملخص الجهاز:
"بدین منظور سعی میکنیم در یک نمونه تصادفی به بررسی عوامل مؤثر بر ادعاهای کلاهبردارانه از جانب بیمهشدگان و میزان خسارتهای وارده به شرکتهای بیمه جهت بررسی این ادعاها بپردازیم که بدین منظور از مقاله ویانی و همکاران(7002)استفاده نمودیم.
کلارک1در تحقیقات خود نشان داد که شرکتهای بیمه باید استراتژیهایی را اعمال کنند که امکان انجام کلاهبرداری را کاهش دهند و بدین منظور باید با استفاده از بهبود سیستم اطلاعاتی و تکنولوژیهای جدید2جلوی این فعالیتها را بگیرند؛بهطور مثال،طبقهبندی ادعاهای رسیده به شرکت بیمه یکی از روشهایی است که بهصورت الگوریتمی به بررسی ادعاهای وارده میپردازند و معمولا شرکتهای بیمه برای جلوگیری از خسارت ناشی از فعالیتهای کلاهبردارانه حاضرند هزینه انجام این روشها و بازرسیها را بپردازند.
نتایج برآورد در این پژوهش،مطالعه خود را بر بیمه بدنه خودرو متمرکز کردهایم و نمونه تصادفی را در سال 7831 مورد بررسی قرار دادهایم که در آن از 00543 ادعای رسیده، 63823 خسارت پرداخت شد و 4/28 درصد آنها یعنی 4661 تعداد از این ادعاها مشکوک بود(منظور از مشکوک،عمدی بودن خسارت است)و بعد از بررسی و پرداختن هزینه بررسی معلوم شد که این تعداد قابل پرداخت نبوده و بهگونهای جزء ادعاهای کلاهبردارانه بوده و یا تحت پوشش بیمه نبودند.
در این مقاله به بررسی و مطالعه عوامل مؤثر بر ارائه ادعاهای کلاهبردارانه از جانب بیمهشدگان به شرکتهای بیمه پرداختیم و بدین منظور یک نمونه تصادفی 00543 تایی را در سال 7831 از میان درخواستهایی که به شرکتهای بیمه کشور ارائه گردید،در نظر گرفتیم و توجه خود را روی بیمه بدنه خودرو متمرکز کردیم."