ملخص الجهاز:
از ویژگیهای غزل عماد خراسانی وجود تصویرهای زنده و پویا،لحن و آهنگ متناسب با عاطفه و احساس مسلط بر لحظۀ آفرینشو تولد شعر،و زبان ساده و روشن(سهل و ممتنع)برای انتقال درونیات خود است به گونهای که مخاطب در نخستین بیت آمادۀ قرار گرفتن مستقیمدر فضای شعر میگردد و با گوینده ارتباط عاطفی برقرار میکند.
وی در بهکارگیری انواع جناس،بهویژه جناس تامتبحر فوق العادهای دارد: {Sیار با دل به کنار آمد و آمد به کنار#ما هم از ابر برآمد گلم از خار گذشتS}(دیوان:99) {Sسراپا آنی و از هرچه گویم خوشتر از آنی#شبی،روزی،بُتا گر زان من باشی چه خواهد شد؟S}(همان:176) تکرارها،واجآرایی و همصدایی و هم صامتهای (noitaretilla) شعر عماد متناسب با لحن سخن و موضوع اندیشه و نوع عاطفه وتجربۀ شاعر بیان میشود که تأثیر و القاء را مضاعف میکند؛از جمله:تکرار خ: {Sخانه آباد که خوش خانه خرابم کردی#باز هم این تو و این خانه ویرانه ماS}(همان:64) تکرار ج: {Sبا همه جور و جفا جز تو ندیدیم و خوشیم#باورت نیست ببین آینۀ دفتر ماS}(همان:67) هم صدایی و تکرار«و»«ی»و«ا»که اغلب دارای بار معناییحزن و اندوه است: {Sبه کوی بینشانی عزم سیر است و سفر ما را#ببر ای کشتی میتا بدانجا بیخبر ما راS}(دیوان:57) {Sمادر از بهر غم و رنج جهان زاد مرا#درس غم داد در این مدرسه استاد مراS}(همان:65) مؤثرترین تکرارهای شعر عماد،تکرار واژههاست که مبین تأکیدبر القاء یک حالت عاطفی خاص است(یادآور هیجانهای مولانا نیزهست): {Sنیم مستم کردی ای ساقی منه ساغر ز دست#یا مده مییا مرا چون چشم خود کن مست مستS}(همان:68) {Sما شبزدگان،شبزدگان،شبزدگانیم#کار همه یا رب به نسیم سحر افتدS}(همان:136) 3-1-موسیقی معنوی: شاعر در این زمینه از بزرگان ادب پارسی بهویژه حافظ،سعدی وخیام تأثیر فراوان پذیرفته است.