خلاصة:
بطور خلاصه و ساده می توان گفت بهره وری عبارتست از تجربه به دست آوردن حداکثر سود ممکن از نیروی کار، توان، استعداد و مهارت نیروی انسانی، زمین، ماشین، پول، تجهیزات، زمان و مکان برای ارتقاء سطح رفاه جامعه، و این امر حاصل نمی شود مگر در سایه اعمال مدیریت عالمانه و عابدانه و به دست مدیرانی که بر مسئولیت و رسالتهای خود در جهت راهبردی واحد تحت پوشش و سرپرستی شان صددرصد اشراف داشته باشند و به نقشی که بر عهده گرفته اند عشق ورزند و به عامل رقابت برای رسیدن به قله های کمال اعتقاد و اعتمادی کامل و وافر داشته باشند.
ملخص الجهاز:
"انواع عوامل بلندمدت مؤثر بر بهرهوری عبارتند از: -ایجاد و توسعه محصولات جدید -معرفی روشهای تولید جدید -کشف منابع جدید -یافتن کانالهای جدید بازاریابی -عقلایی کردن ساختار اقتصادی و بهرهوری ارزیابی عملکرد فرآیندی است که طی آن کارکنان در فواصل زمانی معین و بطور رسمی مورد سنجش قرار میگیرند و نتیجه ارزیابی به منظور اخذ و اجرای تصمیمات مناسب برای افزایش کمیت و کیفیت کار است.
-تقویت رفتارهای مفید با بازخور مثبت -قرار دادن کارکنان با بهرهوری کم در کنار افراد شایستهای که مشاغل مشابه دارند و تهدیدکننده نیستند به منظور مشاهده و فراگیری نحوه انجام کار و در نهایت بهبود یا تغییر در عملکرد -صرف اوقاتی برای راهنمایی یا مشورت بر تأکید ابعاد مثبت از سوی مدیران در هر زمان ممکن -ارائه مدلهای نقش مناسب(آگاهی مدیران از تأثیر رفتارشان بر زیردستان) گامهای شناسایی مشکل عدم بهرهوری و حل آن گامهای شناسایی مشکل عدم بهرهوری و حل آن عبارتند از: 1-شناسایی همه زمینههای مشکل 2-تعیین و رتبهبندی فعالیتهایی که با عدم بهرهوری همراهند 3-تعیین زمینه اصلی مشکل 4-توسعه برنامههای عملی با توجه به زمان و هزینه مورد نیاز 5-اجرای برنامه 6-ارزیابی نتایج 7-اجرای مستمر روندهای مؤثر بر بهرهوری -روندهای فردی و سازمانی -روندهای تکنولوژیک -روندهای فرهنگی روندهای فردی و سازمانی مدیران به چالش واداشته میشوند.
4-شناخت مشتری و ارباب رجوع 5-شناخت سازمان 6-تعهد کارکنان در همه سطوح 7-آموزش کارکنان 8-ایجاد تعادل بین نیاز به تغییر سازمانی،توانایی نیروی کار و سازمان در پرداختن به تغییر 9-تغییرات فنی و ساختاری 10-پشتیبانی مدیریت عالی 11-استفاده از شیوه مناسب مدیریتی با توجه به اقتضائات 12-استفاده از سیستم پیشنهادات،ارائه بازخور و اصلاح تصمیمات 13-استفاده از فرآیندهای گروهی نظیر گروههای مستقل کاری،حل مساله، تقسیم کار،تشکیل گروههای بهبود 14-استفاده بهینه از فناوری،آگاهی مداوم از ظرفیتهای فعلی،ارزیابی جامع عملکرد 15-استفاده از ساختار ارتباطی مناسب 16-تامین منافع ذینفعها 17-بهبود فرهنگ سازمانی 18-بهبود عوامل انسانی بهرهوری را میتوان از دو دیدگاه بررسی کرد: 1-دیدگاه تفکیکی(نگرش فنی)بهرهوری نسبت ستانده به یکی از عوامل تولید است."