خلاصة:
محیطهای فراپیوندی در وب برای یافتن اطلاعات مورد نیاز از طریق بررسی، مرور و دنبال کردن پیوندها مورد استفاده قرار میگیرند. کاربران برای رسیدن به صفحه یا صفحاتی از وب که اطلاعات مرتبط را در اختیار آنها قرار دهد، درباره انتخاب پیوندها و جهتیابی تصمیمگیری و از علایم و نشانههایی استفاده میکنندکه عناصر وب در اختیار آنها قرار میدهد. در پژوهش حاضر، برای بررسی رفتار جستجوی مروری کاربران، عناصر مرتبط با نظام اطلاعاتی از یک سو، و عوامل مربوط به ویژگیهای افراد از سوی دیگر مورد توجه قرار گرفت. حاصل تعامل این دو، یعنی گزینش پیوندها، جهتیابی و عملکرد کاربران در یک محیط فراپیوندی و در کنار یکدیگر بررسی شد. جامعۀ آماری این پژوهش 60 دانشجوی تحصیلات تکمیلی از رشتهها و دانشکدههای مختلف دانشگاه فردوسی بود و دادههای آن از طریق «پرسشنامه» و «ثبت داد و گرفت» دانشجویان به دست آمد. یافتههای پژوهش نشان داد بین کاربران حوزههای تحصیلی و مقاطع تحصیلی مورد مطالعه از لحاظ چگونگی تعامل (میزان آشنایی و درک عناصر و اجزاء صفحات وب) تفاوت معناداری وجود دارد. در همین راستا، آزمون فرضیه مشخص کرد تفاوت در عملکرد کاربران دو حوزه و مقطع مورد مطالعه، معنادار است. بر اساس نتایج آزمون هر دو فرضیه، دانشجویان حوزه علوم پایه و مهندسی و مقطع دکتری، عملکرد بهتری در مرور محیط فراپیوندی داشتند، اما این تفاوت در بین دانشجویان دختر و پسر معنادار نبود.
ملخص الجهاز:
"پژوهش حاضر بر آن است تا با مطالعه و مشاهدة رفتار مرور کاربران در محیط فراپیوندی وب و در استفاده از عناصر وب و دریافت نشانههای اطلاعاتی، از فرایند مسیریابی و عملکرد کاربران در اطلاعجویی گزارشی ارائه کند و رابطه آنها را با ویژگیهای گروههای مختلف جامعة پژوهش، مورد مطالعه قرار دهد، بهطوری که از نتایج آن بتوان در توسعة نظامهای بازیابی اطلاعات، بخصوص نظامهای مبتنی بر فراپیوند، استفاده نمود.
در پیوند با آنچه در فرضیه یک مشاهده شد و نتایج آزمون فرضیه دو، که تأثیر حوزة تحصیلی، مقطع تحصیلی و تجربه و مهارت کاربر را در عملکرد وی مورد تأیید قرار میدهد، چنین بر میآید که این عوامل ارتباط زنجیروار با یکدیگر دارند؛ به این صورت که کاربران حوزة تحصیلی علوم پایه – مهندسی به دلیل مهارت و تجربة بیشتر (که میتواند به دلیل وابسته بودن بیشتر رشتة تحصیلی آنها به فناوری باشد و نیز دانشجویان دکتری به دلیل تجربه بیشتر حضور در محیط علمی و لزوم آشنایی بیشتر با فناوری و یا وجود دلایل دیگر) مهارت و تجربه بیشتری دارند.
Exploring factors affecting users’ link-following decision & evaluation behaviour during web browsing.
Effects of overviews and computer experience on learning from hypertext Journal of Educational Computing Research 25, 427-440.
Implications of user characteristics in information seeking on the World Wide Web. International Journal of Human-computer interaction, 13(3), 323–340.
Information Processing & Management: an International Journal 38(3), 427-443.
Gender differences in patterns of searching the Web Journal of Educational Computing Research, 29(3), 335-348.
Ford & Chen, 2000; Lazonder etal.
Otter & Johnson, 2000; Kim, 2001; Herder, 2003; Lin, 2003; Paas, 2003; Demirbilek, 2004.
Ford & Chen, 2000; light etal."